onsdag 26 februari 2020

Bokhandlarnas bästa Bokreatips! Eva, Ängelholm



Kära bokvänner, vilken rea! I år hittar jag massor av favoriter, böcker som jag läst och älskat - och vill ha i min hylla, inbundna!




Lars Lerins "Naturlära" är hans allra bästa bok, tycker jag. Häng på låset, medlemmar, om ni inte har den.
Och missa inte Patrik Svenssons "Ålevangeliet", prisvinnaren, också superfynd som slingrar sig in i både hjärta och hjärna.

Gunnar Wetterbergs böcker är alltid upplysande och trevliga - "Träd" ändrade min syn på skogen, Utan skogen, inget av dagens välstånd i Sverige. (Även den medlemsfynd).
Dessutom får "Skånes historia" i tre delar sin givna plats i min hylla nu, till fantastiskt pris.




På romanhyllan fyller jag på med Vigdis Hjorths otroligt gripande familjehistoria "Arv och miljö"
Och den roman som just nu är brännande aktuell: Hanne-Vibeke Holst "Som pesten". Den är ett helt imponerande romanbygge om en pandemi med stort utbrott i Danmark.

Bland klassikerna väljer jag ett par av August Strindbergs snygga utgåvor, som bara finns hos oss.
Vackra diktsamlingar av Karin Boye, Edith Södergran och Tomas Tranströmer kan jag inte motstå.

På deckarfronten finns otroligt spännande och aktuella "Tre timmar" av Anders Roslund, om cyniska personer bakom flyktingsmuggling.
Gillar man Homeland, som jag, är Karen Clevelands "Hon som inte vet" helt rätt. Urspännande!
Och förstås Mattias Edvardssons "En helt vanlig familj", en thriller som inte lämnar någon oberörd.




Bland kokböckerna finns riktiga favoriter: Myllimäki, Tareq Taylor och Mannerström. Här är det också läge att hamstra flera "Vår kokbok" till fyndpris. En perfekt studentpresent!

Biografier har sin givna plats i min hylla. På årets rea blir det Birgit Nilsson och Frida Kahlo.

Sist - för de minsta laddar jag upp med Bebbe-böckerna, som alltid går hem, liksom Max och Maja, Ella, Leo och Max. För barnen ska ha sina favoriter, att läsas om och om igen!

//Eva Killberg, Akademibokhandeln Killbergs Ängelholm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar