fredag 12 juni 2015

Sommarens guilty pleasure


Sommaren är och förblir bästa årstiden för lättsmält läsning. Förr om åren var det lätt. Bara att plocka på sig en oläst Marian Keyes och saken var biff. Men problemet är att jag har tröttnat. Tycker liksom inte att hon fick till det riktigt efter tillfrisknandet ur den där ödesdigra depressionen.

Ingredienserna jag söker är lättläst, gärna lite kärlek, gärna i amerikanska södern, gärna lite familjehemligheter eller uppväxtskildring. Inget svårtuggat. Vanlig hederlig guilty pleasure alltså. Kanske något som påminner om:

1. "Förbjuden frukt" av Sarah Addison Allen
2. "Honungsbiets hemliga liv" av Sue Monk Kidd (rec här)
3. "Sommarsquash tokolosh!" av Rachel Zadok
4. "Ya-Ya flickornas gudomliga hemligheter" av Rebecca Wells

Oh! Jag ser plötsligt ytterligare en  gemensam nämnare: Den vanligtvis av mig skydda magiska realismen! Typiska fall av skam/njutningsläsning alltså. Perfekt för hängmattan.

Så, efter en vända i butiken hittade jag högen ovan. Bridget vet jag inte om jag vågar mig på. Älskade första boken. Hatade andra. Katherine Webbs böcker har generellt misslyckade omslag, men har hört att innehållet ska vara bättre. Lisa Jewell är för det mesta en stabil leverantör av relationsromaner. Isabel Allende har jag inte läst sedan tidigt 90-tal, men visst borde hon funka? Och så Nora Roberts... alltså vågar jag? Men gillade vad jag läste på baksidan: En bokhandel, vänskap, ett förflutet som kommer ikapp.

Bara de två sistnämnda verkar dock kvala in i MR-ligan. Har ni några andra tips?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

4 kommentarer:

  1. David Baldaccis Tillbaka till livet rekommenderar jag!
    Du har väl läst Lucy Dillons böcker? Visserligen i engelsk miljö, men jättemysiga :)

    Kickie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen Kickie! Har faktiskt inte läst en enda Dillon. Kanske dags nu då?

      Radera
    2. Det tycker jag definitivt :)
      Förresten, slösa ingen tid på Bridget... väldigt tramsig!
      /Kickie
      (Lisco bok och papper, Åland)

      Radera
    3. Tack även för varningen! Då struntar jag i Bridget. Misstänkte att det skulle vara skräp med tanke den extremt höga tramsfaktorn i tvåan.

      Radera