Går det att förkroppsliga en stadsdel genom en karaktär? Den
frågan ställde jag mig när jag skulle skriva min debutroman Clara. Jag
ville göra Möllevången i Malmö till en person, ta dess själ och placera den i
en människa av kött och blod, alla dess egenskaper, allt som gör området unikt.
Svaret var enkelt: Klart att det går.
Men de får inte bli stereotypt, det är en
enkel fälla att gå in i. Östermalm i Stockholm som en snobbig översittare, Lund
som en självgod och mossig gammal akademiker. Nej, det är inte personerna som
bor där som ska gestaltas, utan platsen själv. Det är svårt. Och Möllevången,
vad kännetecknar henne?
Jag flyttade hit för åtta år sedan, 22 år gammal och med en
känsla av att om jag bara kom till Möllan så skulle jag bli allt det som jag
var ämnad till. Det fanns en så stor hype runt staden. Man sa att det var ett
mini-Berlin med den bästa undergroundkulturen och den godaste falafeln. Det var
här jag skulle blomma ut, hitta mig själv. Men det fanns en annan bild av Malmö
också. Gangsterstaden med skjutningar på öppen gata. Svart arbetskraft och ett
prekariat, människor som lever utanför samhällets ramar. Och bägge dessa
världar existerar parallellt, i samma kvarter, på samma gator. Malmö är på så
vis mer dubbel i sin natur än någon annan plats jag känner till.
Jag tänker på
när jag kom hit och inser att det är just dubbelheten som är Möllans allra
mest framträdande egenskap. Ett ansikte växer fram för mitt inre. Två
ansiktshalvor som tillhör samma person, men som ändå skiljer sig åt. Som om två
olika konstnärer har skulpterat varsin halva och utgått från samma skiss men
glömt att checka av med varandra under arbetets gång. Mungipor som pekar åt
olika håll, ett öga som sitter något högre än det andra. Ansiktet tillhör en
ung tjej med tjockt, svart hår. Hon är klädd i jeansshorts och fransjacka. Hon
skrattar högt. Hon är varm, orädd, humoristisk, kaxig. Men ansiktet kan skifta,
hennes sätt att föra sig förändras. Hon kan bli kall. Få plötsliga
raseriutbrott. Hon kan skrämma mig.
Hon heter Clara.
Jag inser att det var hos henne jag flyttade in när jag kom
till Möllevången. Och det är hos henne Vilhelm flyttar in i min berättelse. Han
är desperat efter att komma bort från sitt gamla liv och dyker därför in i
hennes värld. Han fascineras av henne, fängslas av hennes gränslöshet, tror att
hon kan göra honom till en ny person. Ibland blir han rädd för henne, men den
sidan ignorerar han.
Hos Clara finns det nämligen alltid en annan sida att
fästa blicken vid.
På så vis är hon alltid vad vi väljer att se.
// Jens Lönnaeus
Du kan träffa Jens, och hans spänningskollega Philip Birk, den 14/3 i vår Landskronabutik!
Du kan träffa Jens, och hans spänningskollega Philip Birk, den 14/3 i vår Landskronabutik!
Tävla och vinn ett signerat exemplar av boken här!
»Spänning så man baxnar … allt känns autentiskt, välskrivet, minutiöst.« Norra Skåne
»Boken är en lysande person- och miljöskildring från Malmö … Författaren lyckas på ett briljant sätt hålla den kusliga stämningen uppe boken igenom. En utmärkt debut.« Ölandsbladet
"Vilhelm har hittat ett rum att hyra i Malmö och ska äntligen lämna allt det gamla bakom sig. Men hyresvärden Clara ställer ett oväntat krav. Han måste låtsas vara hennes pojkvän, och han får inte fråga varför. Regisserad av henne spelar Vilhelm sin nya roll på svartklubbar och hemmafester. Men när Claras krav hårdnar blir också frågetecknen kring henne fler. Vad hände egentligen med hennes förre pojkvän? Ju mer Vilhelm får veta desto farligare ter sig hans nya tillvaro."
Debuterande författaren Jens Lönnaeus har skrivit ett skarpsynt psykologiskt spänningsdrama om en ung persons desperata kamp för att skapa en ny identitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar