måndag 30 september 2019

Gästbloggaren: Jonathan Lundberg



“Folk har mördats och folk kommer att fortsätta mördas till följd av er politik. Och ni kommer fortsätta mörka och ljuga”, ryter Jimmie Åkesson. Jag ryser. När han säger de sista orden flimrar bilder på Aftonbladets redaktion förbi. Klippet får en miljon visningar på Youtube. Det är mig och mina kollegor som Jimmie Åkesson pratar om. 

Inför valet 2018 jobbar jag som samhällsreporter hos Aftonbladet. Min uppgift är att berätta för läsarna om det politiska spelet på internet. Två saker stjäl min uppmärksamhet: Sverigedemokraterna dominerar på sociala medier. På Facebook får SD lika många gillningar, delningar och kommentarer på sina inlägg som de andra sju partierna får tillsammans. På Instagram får de i snitt sju gånger fler gillningar än Socialdemokraterna. Dessutom får vi reportrar dagligen mejl från en nätrörelse som avskyr oss. Många av dem kallar sig just sverigedemokrater, eller det lite bredare “sverigevänner”. De anklagar oss på Aftonbladet för att mörka, ljuga och förtiga känsliga nyheter om invandring och brott. 

Dagen efter valet är jag på pappret arbetslös. Det ger mig tid för ett ordentligt grävjobb, bottnat i min egen nyfikenhet. Jag bestämmer mig för att svara på tre frågor: 

● Hur byggde Sverigedemokraterna upp sin nätrörelse? 
● Varför blev den så mycket större än de andra partiernas? 
● I vad bottnar partiets konflikt med medierna? 

Så jag pratar med hjärnorna bakom SD:s framgångar. Jag gräver i de fingeravtryck som sverigedemokrater lämnat efter sig på nätet, spenderar en fartfylld arbetsdag med den "alternativa" mediemogulen Chang Frick, läser tusentals sidor svensk och internationell litteratur på ämnet, har långa samtal med välkända forskare och journalister. 

Jag vänder på steken och gräver i Chang Fricks anklagelser mot Dagens Nyheter. Han menar att tidningen mörkat sexuella övergrepp mot unga flickor. Orsaken, påstår Chang Frick, var att de utpekade gärningsmännen kommit som flyktingar från Afghanistan. Jag kartlägger detaljerna i historien, gör djupgående intervjuer med Chang Frick, DN:s redaktionschef och den anklagade reportern. 

Svaret på mina frågor är reportageboken Sverigevänner, som ges ut av Piratförlaget i början av oktober 2019. Det är en bok om det svenska nätkriget, ett krig mellan konservativa och liberaler. Det är också berättelsen om hur Sverigedemokraterna erövrade internet. Det är i mina ögon det mest intressanta, och sämst beskrivna, skeendet i svensk politik de senaste tio åren. 

Med önskan om god läsning, Jonathan Lundberg

1 kommentar: