tisdag 5 oktober 2021

Låna & Läs 2021/2022 - Bokhandlarnas bästa tips!


Vilken omväxlande Låna&Läs-säsong det ska bli!

Jag lockas av Klas Östergrens ”Två pistoler”, boken om den omtalade Munck. Hans livsöde var dramatiskt värre, i Gustav III:s absoluta närhet. Och vem kan skildra det bättre än Klas Östergren?

Johanna Hedmans ”Trion”, som handlar om en skör vänskap mellan tre unga personer, blev oerhört omdiskuterad när den kom ut. Jag måste läsa och bilda mig en egen uppfattning.

Irländska Sally Rooney är erkänt mästerlig på att skriva om ungas relationer. ”Normala människor” var helt underbar och mångsidig. Hennes nya roman ”Vackra värld, var är du” kan man bara inte missa i Låna&Läs.

Skånska Frida Skybäcks ”De rotlösa” känns nästan kusligt aktuell i dagarna. Här handlar det om en kvinna som tros vara bortförd. Miljön är ett mörkt och farligt Malmö. Kanske en ny genre, Malmö Noir?

Sist men inte minst är jag vansinnigt sugen på David Lagercrantz nya thriller ”Obscuritas”. Nya huvudpersoner efter Lisbet Salander, internationell terrroristjakt. Det luktar sträckläsning! Men den godbiten får vi snällt vänta på tills den kommer ut i november.

 

//Eva Killberg, Akademibokhandeln Killbergs Ängelholm



**************************************




Fördelen med att vara bokhandlare (en av många får jag väl säga) är ju att man får tillgång till Låna & Läs-listan i förväg. Så jag har haft hela sommaren på mig att plöja årets utbud. Hunnit med 15 st (i skrivande stund).

Några ni absolut inte får missa är bl.a. Gretelise Holms "Funnen död", en Glasnyckel-nominerad dansk thriller som är både spännande, rolig och en skarp samhällsskildring.

Johan Ehns "Inte död än", om Elis, 80 +, som får en hjärtattack på julafton och blir inlagd på sjukhus, där han minns, eller snarare återupplever, valda delar av sitt långa liv. En finstämd berättelse som lätt kunnat slå över till det sentimentala, men Ehn balanserar storyn perfekt!
Det hade ju sannolikt leda till osämja i hushållet om jag då inte också lyfte maken Mats Strandbergs "Konferensen" ... :-) Turligt nog så älskar jag även denna briljanta mix av kontorssatir och yxmördar-thriller! En katt bland hermelinerna i L&L-utbudet, men läs den - även om du inte brukar läsa skräck! Den är helt underbar!

Lundaförfattaren Frida Skybäcks spänningsdebut "De rotlösa" kan jag även varmt rekommendera. Jonas Gardells "Ett lyckligare år" likaså. 
Åsa Larsson gör comeback med en ny Rebecka Martinsson-bok efter nästan ett decennium, bara för att meddela oss att detta är den allra sista. Men "Fädernas missgärningar" är fantastisk thriller! En av årets absolut bästa!

Mini-romanen "Löpa varg", av Kerstin Ekman, må vara snabbläst, men mästerligt skriven.
Vill du läsa en riktigt bra brittisk spänningsroman är Lesley Karas "Ryktet" ett säkert val.
Sist men absolut inte minst. Nya radarparet Anders de la Motte & Måns Nilssons (ja, jag har poängterat för dem hur orimligt det är att det blir "Anders & Måns" också) "Döden går på visning - Morden på Österlen 1" är varken det läskigaste eller mest spännande du kommer läsa 2021, men tveklöst årets charmigaste pusseldeckare!

Sen finns det ju självklart massor med titlar som jag ser fram mot att läsa!
Sally Rooneys "Vackra värld, var är du" t.ex. För att inte tala om favoriten Colson Whiteheads nya roman "Harlem Shuffle", av Malin Persson Giolito hyllade "Asfaltsland" - av S.A. Cosby (inte släkt med Bill, hoppas jag ...) och Glasnyckel-nominerade "Blodsbröder" av Arrtu Tuominen. Och kan David Lagercrantz "Obscuritas" vara något att läsa kanske? Vi får se.

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Killbergs Center Syd

             

                   **************************************






I år har jag ännu inte hunnit läsa särskilt många av titlarna, men är nyfiken på en hel del!

Har läst två starka romaner som är tydligt självbiografiska : Anna-Karin Palms "Jag skriver över ditt ansikte" - med vackert språk skriver hon gripande om sin mammas insjuknande i alzheimer, en komplicerad mor/dotter-relation och om försoning. Kristina Sandbergs "En ensam plats" - som dagboksanteckningar/tankar runt en tuff period i livet då hon både fick diagnos/ behandlades för cancer samt miste sin pappa. Uppriktigt och känslosamt. "Morden på Österlen - Döden går på visning" av Anders de la Motte & Måns Nilsson är en underhållande och charmig pusseldeckare i en härlig miljö. Jag längtar efter att få ta del av Klas Östergrens underbara berättarglädje i "Två pistoler", vill skapa mig en egen uppfattning om den både rosade & risade debutromanen "Trion" av Johanna Hedman och är nyfiken på bl.a "Memorial" av Bryan Washington och Sally Rooneys "Vackra värld, var är du". Bland deckarna ser jag mest fram emot Åsa Larssons återkomst med "Fädernas missgärningar"!

// Yvonne, Akademibokhandeln Killbergs Helsingborg



************************************************


Låna & Läs 2021/2022

– Spar plats i bokhyllan

Få tillgång till 55 böcker att låna och läsa ända fram till augusti 2022! 

Ett bra alternativ för dig som gillar att läsa men har ont om plats i bokhyllan.

Läsåret börjar den 1 oktober 2021.

Läs mer om Låna & Läs här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar