fredag 2 september 2022

Johans sommarläsning - Facit!



Då var det september mina vänner och, oavsett hur varmt det är eller hur ledig du fortfarande är, nu är sommaren över! Hallå härliga bokhöst säger jag!

Men hur gick det egentligen med min planerade sommarläsning? 
Jodå, tack bra (och själv?).
Av de 13 böckerna på listan blev 12 lästa (sorry Chuck Wendig, I´ll get back to you.) och två andra trängde sig in högen. Så 14 totalt. En respektabel siffra tycker jag, och detta utan att jag legat vid en sandstrand mer än någon enstaka gång under sommaren.

Lite snabba omdömen om dem nedan. Lite längre texter om vissa kommer nog till hösten.

Happy Go Lucky - David Sedaris
Utan tvekan sommarens favorit! Jag fick portionera ut dessa briljanta essäer/kåserier under flera veckor så de inte skulle ta slut för fort. Han är verkligen genial! Har du inte upptäckt Sedaris ännu så skäms på dig! ;-)

Stad i Brand - Don Winslow
Precis som väntat blir man inte besviken av en ny Winslow. Även om jag tycker han kan bättre än såhär. En klassisk gangsterroman, skriven nästan som ett TV-manus. Väldigt dialogdriven och snabbläst. Kanske lite för till och med. Men kommer solklart läsa de kommande två delarna i serien.

Det sista han sa - Laura Dave
Amerikansk spänningssuccé, som tillbringat femtielva veckor på bestseller-listorna, sålt i fantasiljoner exemplar och hyllats av Reese Witherspoon. Helt ok. Välskriven bladvändare med lite stressat slut. Godkänd, men inget jag kommer minnas nästa år.

Åskmakaren - Tina N Martin
Ännu bättre än hennes debut, "Befriaren", som kom förra året. Här fortsätter berättelsen om Idun Lind vid Luleåpolisen. En svensk spänningsförfattare många borde upptäcka!

You'll Never Believe What Happened to Lacey: Crazy Stories about Racism - 
Amber Ruffin & Lacey Lamar
Stort fan av Amber Ruffin, som vanligtvis förgyller både Seth Meyers Late Night-show och sin egen The Amber Ruffin Show. En bok som får dig att skratta ena sidan, och å den andra fullkomligt tappa hakan inför den förbluffande rasism man kan utsättas för som svart i USA (och gissningsvis även i Sverige). En ögonöppnare.

När humanismens fördämningar brister - Andreas Magnusson
Vad hände egentligen mellan 2015 och nu? Hur blev sansade politiker, opinionsbildare och vettiga samhällsdebattörer plötsligt radikaliserade? Hur kom extremhögerns åsikter och språkbruk in finrummet? Det gör ont i magen att se hur vissa personer ramlat ner i hål av hat och främlingsfientlighet. Vad är det för fel på människor? Fascinerande läsning.

Nord - Katrarina Ekstedt & Anna Winberg Sääf
Debutdeckare, dock tyvärr rätt bristande i spänning. Mer en relationsrysare i lyxrestaurangmiljö. Det finns en intressant berättelse om ett krångligt och olämpligt förhållande här, men det dröjer alldeles för länge innan något spännande händer.

Ett fynd att dö för - Anders de la Motte & Måns Nilsson
Mera mysmord åt folket! Lika charmig som föregångaren, och alla måste självklart läsa för att se hur det går för Gert-Åke Zillén (döpt efter mig!), Skånes främste expert på kinesiskt porslin!

Until the Last of Me - Sylvain Neuvel
Del två i en planerad svit på tre (antar jag). Lider lite av mellanaktssyndromet, men ändå högklassig SciFi.

Intill vanvett, intill döden - Kirsten Thorup
Om krigsänkan Harriet (vars make slogs för Nazityskland), som lämnar Danmark och sina barnen för att åka på besök i München mitt under brinnande världskrig. Varför, kan man fråga sig? Jag blir inte särskilt mycket klokare efter läsning. Bitvis engagerande, men rätt ... platt ..

Vattnets sötma - Nathan Harris
Multiprisvinnande roman om efterdyningarna av slaveriet i den amerikanska södern. Har jämförts t.ex. med Colson Whiteheads "Den underjordiska järnvägen". Tyvärr inte i närheten så bra, tycker jag. 

Mittlandet - Johanna Mo
Tredje delen i serien "Ölandsbrotten". Absolut läsvärd! Mo är en mycket duktig författare. Dock tycker jag inte den är lika spännande som de två första delarna i serien. Berättelsen håller, men någon nagelbitare blir det inte denna gång.

Sången om Akilles - Madeline Miller
Man får väl ta och läsa någon av alla dessa TikTok-succér, tänkte jag. Berättelsen känner du igen från klassiska sagan om Akilles, och belägringen av Troja. Denna gång med mer fokus på Akilles förhållande med Patroklos. En gripande saga, full med gudar, blod och kärlek.

Koryféerna, en konspirationsroman - Lena Andersson
Tredje försöket. Tyvärr, jag kommer nog aldrig bli en Andersson-fan. Inte för mig.

The Book of Accidents - Chuck Wendig
Episk skräckroman, som jag som sagt får återkomma till.

Hur blev din lässommar? :-)

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar