torsdag 18 maj 2023

Gästbloggaren - Emmy Walt




Ord som staplas på och efter varandra, ord som bildar meningar, som skapar sammanhang, framkallar känslor och reaktioner. Det är så basalt, så grundläggande, samtidigt så utmanande och lustfyllt.

Min fascination för dessa små beståndsdelar i språket har alltid funnits där, och jag har använt orden flitigt. Alltid. I musiken, novellskrivandet, bloggandet, debatterandet, journalistiken - har alltid haft ett stort behov av att få uttrycka mig, att få tycka, att få skapa. Orden är materialet och fantasin dess ramar. 

Jag har någonstans alltid vetat att jag skulle skriva en bok. Drömmen har funnits där sedan jag var liten. Men trots flera försök kom jag aldrig i mål. Viljan fanns, men inte förståelsen för berättelsens komplicerade uppbyggnad. Inte förrän jag för några år sedan beslutade mig för att ta tag i den där drömmen och gå en författarkurs lyckades jag nå hela vägen, och det var som att komma hem. Jag hade lyckats. Jag hade skrivit en hel bok.

Nu vill jag göra det igen och igen. 

Flykt är min debut, en samtida thriller där några av våra största rädslor och hot får ta plats: Terrorattentat och dess konsekvenser. I huvudrollen får vi följa frilansjournalisten Mila Savic som befinner sig i Frankrike för att rapportera om den eskalerande flyktingkrisen när en serie koordinerade terrordåd lamslår hela Europa och gränserna stängs. Nu måste Mila på något sätt ta sig tillbaka till Sverige där hennes man och dotter finns. Och det blir ingen enkel resa.

Men Flykt är inte bara en bok om hemska dåd. Det är också en berättelse om människorna som upplever dem. Om hur samhällen påverkas av de motsättningar som hat och hot skapar, om polarisering och främlingsfientlighet men även om hur de mest utsatta i världen hamnar i kläm. De som är på flykt och riskerar sina liv för en bättre framtid. 

Att det blev ett samtida ämne som dominerade min debut är ingen slump. Viljan att utforska, att ta reda på mer, att djupdyka i ämnen har alltid funnits där. 

Jag var en av få som blev överlycklig när lärarna började prata om uppsatser och specialarbeten. Antagligen var det också därför jag blev journalist, men medan journalistiken kändes för begränsad och styrd så har skönlitteraturen visat sig vara den perfekta arenan för mig. En plats där jag både kan gräva i ämnen, fundera över karaktärers syften och reaktioner, och samtidigt bestämma själv hur berättelsen ska sluta.

Flykt är första delen i en planerad serie om Mila Savic och jag ser fram emot att få dela även kommande delar med er.

// Emmy Walt 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar