onsdag 18 februari 2015

Bokhandlarna svarar: Filips REA-tips 2015

Det finns en hel del jag hade velat ta med mig hem från rean, tyvärr så tillåter inte fysikens lagar att jag stuvar in mycket mer böcker i bokhyllor och förråd, så jag får begränsa mig lite i år. Där är dock några rekommendationer jag måste dela med mig av.




Fredrik Backman - "Britt-Marie var här"
På sitt sedvanliga tragikomiska sätt trollbinder Backman med sina karaktärer och deras livsöden.

Justin Cronin - "Flickan från ingenstans" & "De första tolv"
Post-apokalyps, hemliga vetenskapliga experiment, genetisk modifierade vampyrer... Och nu kan man få de två första delarna för en billig peng, det blir inte bättre än så.

Carlos Ruiz Zafon - "Marina"
Ingen skriver om Barcelona som Zafon! Med gotisk surrealism och sitt magiska språk kommer Zafon än en gång förtrolla dig. Måste läsas!




Daniel Kahneman - "Tänka, snabbt och långsamt"
Otroligt intressant av nobelpristagaren Kahneman, om mänskligt beteende och tankeprocesserna som ligger bakom det.

Malcolm Gladwell - "Vad hunden såg och andra äventyr"
Samling med Gladwells artiklar från The New Yorker. Tankvärt och underhållande om ämnen som man inte har funderat över tidigare, nya perspektiv på saker och ting garanteras!

Ralf Stelander - "Fotografernas bästa bilder"
Inspirerande fotobok som dessutom beskriver hur du själv skulle kunna skapa lika makalösa fotografier.

Arnold Schwarzenegger - "Total Recall"
Den amerikanska drömmen i biografiform, från Arnolds steroidanvändande, till Guvernörskapet i Kalifornien tillsammans med alla motgångar och framgångar däremellan.

Filip Nygren
Killbergs Bokhandel Helsingborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar