Kan det gillas på Facebook, då kan det
gillas i en bok.
Vi brukar säga så, jag och David. Eller
”Bark & Stark”, som många gärna kallar oss. Efternamn som rimmar är
uppenbarligen kul. Och det gillar vi ju – att ha roligt alltså.
När vår idé om att starta förlag spirade på
allvar var det bland annat med humor som utgångspunkt. ”Alltid lite roligare!”
är inte bara ett muntert motto hos Pug Förlag
– det är en av våra grundläggande värderingar. Kan vi göra något lite roligare
så ska vi göra det. Inte för att allt är något att skratta åt – långt ifrån –
men för att mycket som är riktigt tråkigt så enkelt kan göras lite kul. (Till
och med en depression kan man, i rätt stund, ligga dubbelvikt över. Jodå, fråga
en som blivit varse den vassa vägen). Humor kan göra gott på så många plan och
det är också det som är vår plan – att lyfta allt från fyrkantiga fakta till
fnösktorra innehållsförteckningar till en lite lustigare nivå.
Men vi älskar inte bara att ha kul. Jag och
Stark älskar också varandra (så slipper ni fundera över det). Vi älskar språk
och härlig form. Och faktiskt – vi älskar sociala medier. Så till den grad att
varenda bok som vi ger ut ska bygga på ett ämne, en plats, en person eller ett
fenomen som redan triggat tusentals att trycka tumme upp. Det är ett annat ben
som Pug Förlag står stadigt på – vi är övertygade om att ett av de bästa sätten
att göra böcker på är tillsammans med våra framtida läsare. Precis som ett av
de bästa sätten att samarbeta på är via sociala medier. Symboler i all ära, men
det här är inget vi tummar på.
Ordbajs, kan man tänka, men låt mig
förtydliga skiten. I vår ger vi ut fyra böcker. Den första att nå handeln är Bäst of Glenn – tankar och tweets
från internets goaste gubbe. Glenn Hysén är populär i många
kretsar. Han är ruskigt trevlig, ruskigt rolig och få har kickat fotboll som
han – det vet alla som vet lite om honom. Men det är inte därför vi gör bok –
och ljudbok – med honom. Det är för att han har drygt 210 000 följare på
Twitter som bara väntar på nästa ordvits, matchkommentar eller National
Geographic-referat. 210 000 personer som aktivt valt att följa honom, varav
många lika aktivt och ideligen visar att de gillar honom. Som gör #vågen och
retweetar när Glenn twittrar att nu jäklar blir det bok. 210 000 personer som
vi relativt enkelt och relativt direkt kan nå med högst relevant info. Och som
vi redan vet i allra högsta grad uppskattar
materialet vi gör bok av.
På samma sätt som vi, när vi gör en rejäl faktabok om chili, vet att
det är ett ämne som är hett. Facebookgruppen Chiliklubben (en av många) med
över 12000 engagerade medlemmar är en utmärkt plattform för oss att samla
kunskap, tips, bilder och annat värdefullt innehåll. Det är här vi har hittat
en av medförfattarna – Björn som driver chilifarm i Skåne. Om det är många här
som längtar efter ”Älska chili”? Jo, det verkar så. Det är trots allt
ett ämne de brinner för.
Och så där håller vi på – alltid
tillsammans med andra. På lite olika sätt, i olika forum och kring ganska gravt
olika ämnen. Men alltid med samma bas – engagemang i sociala medier och en
touch av kul. Nämnde jag förresten att skönlitteraturen, den lämnar vi gärna
över till andra. Vårt fokus är bara skön litteratur.
Jennifer Bark är författare, redaktör och
PR-ansvarig på Pug Förlag. De ger ut
humor-, present- och faktaböcker som människor bokstavligt talat gillar. Alla
deras titlar har koppling till något som engagerar starkt i sociala medier.
Under våren 2017 släpper förlaget fyra böcker: ”Bäst of Glenn”, ”Älska Chili”,
”Jempieteckningar: Löpande urval” samt ”Sedan vi kom med i EU har vädret blivit
sämre”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar