torsdag 24 augusti 2017

Ludwig Lichts återkomst!


Öster om Avgrunden



"Tbilisi, juli 2016. Affärskvinnan Pauline Hollister bär på ett antal mörka hemligheter. Hon vänder sig till Ludwig Licht, som numera arbetar på säkerhetsfirman EXPLCO:s avdelning i Georgien. Men innan hon hinner avslöja vad hon vet försvinner hon.

Samtidigt börjar den hårt ansatta kaukasiska republiken att rämna. En rad terrordåd drabbar huvudstaden, och det mäktiga Ryssland i norr uppträder alltmer hotfullt. Vad var det Hollister ville berätta? Vilka krafter har hon satt i rörelse?"

Så har vi då nått vägens ände.

Detta är den fjärde och, enligt författaren själv, sista boken om den gamle extraknäckande Stasi-agenten Ludwig Licht.
Jag har skrivit om hans äventyr bland hemlighetsläckande diplomater i Berlin här, och när han infiltrerade Vit Makt-rörelsen i södra USA här. (Ludwig har även härjat med kubaner och ryssar i Florida i seriens tredje del, "Norr om Paradiset", men jag ser nu att jag aldrig kom för mig att recensera den här på bloggen ...).


I "Öster om Avgrunden" finner sig Ludde (jag känner att vi är så gamla vänner nu att jag kan kalla honom för det) i Kaukasus, skärningspunkten mellan öst och väst, syd och nord. I Georgien och i Sydossetien bl.a. (av en händelse samma region där författaren själv kuskat runt i självvald exil de senaste åren ..), en del av världen som känns väldigt främmande för mig som geografihandikappad.



Det här är som sagt den sista delen i Licht-kvartetten, så det blir svårt för mig att avslöja allt mer av handlingen än vad som står på boken baksida om jag inte ska spoila allt för er.
Jag kan säga så mycket som att jag tycker att det är den näst bästa boken i sviten, precis bakom del två "Söder om Helvetet", och att jag fortfarande finner det obegripligt att inte Netflix, HBO eller någon av de andra stora streamingkanalerna inte köpt rättigheterna till detta ännu.
En filmatisering av Lichtböckerna har klar potential att konkurrera med t.ex. "Homeland", "The Americans" och andra liknande politiska thrillerserier.

Har du inte läst Engströms thrillerkvadrologi ännu är det baske mig dags nu!


// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar