måndag 28 augusti 2017

Vi mot er (Björnstad pt.2: The Quickening)


"Efter de fruktansvärda händelser som skakade Björnstad i första boken berättar "Vi mot er" historien om månaderna efteråt. De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas.

Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för."


Man kan kanske påstå att Fredriks förra bok "Björnstad" (Jag har skrivit om den här.) möttes med ett mått av skepticism av den breda bokläsande massan. "Jaha? ska det inte vara roligt som Ove nu? Handla om våldtäkt och hockey? Är Britt-Marie med?"
Boken blev inte heller samma försäljningspansarvagn som hans tidigare romaner. Den sålde bra, med alla normala mått mätt, men man kan inte använda normala mått när det gäller Fredrik Backman längre.
Han är nu en av de mest lästa svenska författarna världen över. Ove, Mormor och Britt-Marie har sålt i upplagor de flesta författare bara kan drömma om. "Björnstad" också (eller "Bear Town" i USA, "The Scandal" i England), don't get me wrong.

Men Backmans trogna läsare. Hans "Beliebers" så att säga (Backmen? Backman Törner Ove-Drivers?) tog "Björnstad" till sina hjärtan på en gång. Bara läs kommentarerna om boken på hans Instagramkonto eller FB-sida. Tårar och kärlek galore!

Jag är tveklöst en av dem. Även om "Mormor" fortfarande är min favorit av hans romaner så är mina känslor för "Björnstad" och "Vi mot er" likvärdigt starka.
Han är en sådan odrägligt begåvad ordkonstnär. Jag sitter och läser vissa formuleringar om och om igen och bara njuter.
Bara det sätt han på ett ögonblick kan få ditt hjärta att stiga eller sjunka på ett par sidor.
 
Särskilt kapitel 41-48 borde ha tryckts inplastade (eller levererats med näsdukar) för här sprutar mina tårar stup i kvarten.


Konstnärs illustration av Bokhandlaren i Lödde när han läste sista åtta kapitlen i "Vi mot er".

Någon sa till mig att "Björnstad" visade att Fredrik Backman gått från att vara en duktig bloggare och humorist till att vara en begåvad författare.
Jag svarade hen att "Björnstad" och "Vi mot er" visade oss en annan sida av en mycket begåvad författare.

Det finns nog inget modernt svenskt författarskap som jag uppskattar mer just nu.

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar