torsdag 13 juni 2019

Caitlin Moran - Konsten att bli känd



"Året har blivit 1995 och 19-åriga Johanna Morrigan – a.k.a. den käftslängande, världsvana musikjournalisten Dolly Wilde – prövar vingarna bland kändisar och wannabes i britpopens London. Men så händer något som gör att Dolly själv ofrivilligt hamnar i rampljuset. Efter att hon gått hem med den populäre skandalkomikern Jerry Sharp börjar ryktena gå. Hur ska en ensam ung kvinna kunna stoppa en känd, inflytelserik man?"


Nu finns äntligen ”Konsten att bli känd” - den (inte alls särskilt) fristående uppföljaren till Caitlin Morans fem år gamla uppväxtromandebut ”Konsten att skapa en tjej”på svenska.
(För att friska upp minnet kan du ju tex läsa min recension från 2014 )

 Det kanske kan ses som jäv att jag recenserar Caitlin Morans nya bok "Konsten att bli känd" eftersom Cait och jag är bästa kompisar, men jag är säker på att jag kan behålla min objektivitet. Man är väl proffs för bövelen!

(Sen är det väl kanske inte helt säkert att Caitlin skulle kategorisera vår relation riktigt på samma sätt som jag gör, med tanke på att vi endast träffats en enda gång under Bokmässan i Göteborg och då egentligen bara hann samspråka i ca 5 minuter. Jag fick dock höra av hennes förlagsrepresentant senare att hon tyckte jag verkade väldigt trevlig. Och lång. Men jag är övertygad om att vi, när vi äntligen lyckas återuppta vårt samtal inom kort, snart kommer att bli oskiljaktiga vänner. Vi har ju så mycket gemensamt. Humor. Kärleken till Bowie. Åsikten att mänskliga rättigheter bör gälla även kvinnor. Britpop mm.)

Det har gått fem år sedan början av första boken och Dolly rör sig nu relativt vant bland Londons rockjournalister och popstjärnor. Kärleken, den tyvärr platoniska, till singer/songwritern John Kite finns självklart kvar. Ska det någonsin bli de tu?
Kanske blir det ännu svårare om vi hoppar i säng med en känd TV-komiker, som mot Dollys vilja filmar älskogen? 
Vaffan, vi prövar det ...

Om nu "Konsten att skapa en tjej", inte exakt men nästan, var Caitlins egen självbiografiska berättelse, så rör vi oss nu mer in i skönlitteraturens sfär. Katastrofen som drabbar Dolly i boken har inte hänt Caitlin själv, även om miljöerna, banden och det mesta annat i boken verkar stämma rätt väl överens med Caitlins eget 90-tal. 
(En filmversion av första boken, med bl.a. Emma Thompson, kommer i höst!)

"Konsten att bli känd" är en galet fräck (även om första boken var ännu mer ekivok), vansinnigt rolig och varm roman om gemenskap, kärlek, sex och musik. En Coming of age-story som samtidigt riktar en redig neonsprayfärgad Doc Marten-spark rakt i skrevet på patriarkatet.
En #metoo-bok, dryga tjugo år före sin tid!


Två bästisar som hänger, inte alls styltigt, på Bokmässan i Göteborg.

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar