måndag 8 juli 2019

Evas sommarplaner



Äntligen semester! Här ska läsas, alla de godbitar man vill sätta tänderna i sommar.

Kanske läser jag om Linda Olssons underbara, sorgliga, otroligt vackra "Hamilton Beach", just för att den är så vemodigt vacker. Känslan får mig att vilja återvända, smaka lite till på formuleringarna, befinna mig i Linda Olssons speciella stämningsläge.

Sedan väntar "Systerklockorna" av Lars Mytting. Denne norrman har tidigare skrivit två bästsäljare. Faktaboken "Ved" (!) och en roman jag aldrig glömmer, "Simma med de drunknade". Nu hoppas jag att den nya romanen motsvarar mina väldigt höga förväntningar. Den verkar fascinerande: Om "mötet mellan gammalt och nytt, mellan den lilla byn och världen, mellan det som uppnås och det som går förlorat". Och allt detta i slutet av 1800-talet i Norge
.
Så bär det av till nutid och framtid i Marina Nilssons "Bobby Love". I robotarnas tidevarv utforskar hon hur det skulle vara att ha just en robot som älskare. Kan det fungera?

Kanske blir det också en nyutgiven klassiker. "Noveller" av Thomas Mann. Jag har läst och fascinerats av novellen "Döden i Venedig", som ingår här. Men den tål att läsas om. Men jag är också nyfiken på de andra novellerna, "Tonio Kröger", "Tristan" och "Mario och trollkarlen". Ibland måste man bara återvända till klassikerna.

Och sist men inte minst tänker jag läsa en alldeles nyutkommen ABC-bok för barn, "ABC med Asters anka". Här har Fia Rönnertz, bördig från Ängelholm, skapat en väldigt charmig och lekfull ABC-bok för de små. Massor med kul allitteration, som: "Francis fyller fyra fingrar".
Lotta Geffenblad har gjort jättefina bilder i milda färger. Den här ska läsas för barnbarnen, om och om igen. Jag är säker på att de kommer att älska den!


// Eva Killberg, Akademibokhandeln Killbergs Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar