måndag 12 augusti 2019

Herravälde, Herre Jösses!

Författarbild: Anna Rex


"Det är försommar 1921 när Alice måste kliva in som direktör i sin makes ställe. Efter hans slaganfall upptäcker hon att allt är ett luftslott. Ingen går att lita på – allra minst hon själv. Rollen hon fostrats till spricker sönder och lusten till Halvard, den man hon gav upp, vill bara inte dö. Så kommer Thomasine, som efter ett möte med mästermålaren Anders Zorn bestämt sig för att bli konstnär. Kan hennes tvivelaktiga förflutna vara Alice till hjälp? Samtidigt säljer pigan Brita uppgifter om sin arbetsgivare till tidningsmannen Gustaf. Deras relation påverkar till slut riksdagsvalet."

Vi har skrivit om Elin Olofsson här på bloggen flera gånger tidigare (senast om romanen "Krokas" i min årsbästalista 2017), och författaren själv gästade oss när debutromanen "Då tänker jag på Sigrid" kom ut 2013.

Jag har, vid fler än ett tillfälle, kallat henne för "de små berättelsernas mästarinna", ett epitet jag måste revidera nu när jag läst nya romanen "Herravälde".
För även om de fina personskildringarna och engagerande kvinnoporträtten fortfarande finns kvar så sträcker sig denna roman högre än hennes tidigare verk.
Berättelsen om arvtagerskan Alice, konstnärinnan Thomasine, pigan Brita och deras kamp mot männen som vill kontrollera alla deras öden skildras trovärdigt, gripande och - trots allvaret - mycket underhållande.
Tunga ämnen kan tyckas, men detta är en riktig bladvändare.

Med "Herravälde" tar Elin Olofsson steget från bokhandlarfavorit till litterärt allmängods.
Det skulle förvåna mig mycket om inte den här romanen kommer dominera både kritikerfavorit- och topplistor den kommande hösten.
En solklar Augustnominering, vågar jag sätta en hundring på, även om Elins bok kanske är lite för o-krånglig för juryns smak ... ;-)

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd


Du kan träffa Elin i två av våra butiker nu i höst!

 



Elin Olofsson bor i Östersund och Offerdal i Jämtland. Hon debuterade 2013 med romanen "Då tänker jag på Sigrid" och året därpå kom "Till flickorna i sjön". I januari 2016 kom hennes tredje roman, "Gånglåt", där hon fortsätter att skriva om liv och villkor för kvinnor på landsbygden. Elin Olofsson är också krönikör i Östersunds-Posten. Den fjärde romanen, "Krokas", kom 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar