tisdag 31 augusti 2021

Gästbloggaren: Birgitta Bergin


Jag skruvade upp ljudet där jag satt i bilen och slölyssnade på radion. Ute var det sommar och jag hade bråttom hem, jag ville ju så gärna skynda ner och ta ett dopp i havet. Men rösten som fyllde tomrummet i bilen fyllde även mig. Den varma rösten. Den lite sorgsna rösten utan att för den skull vara beklagande. Någon som inte krävde saker, men som ändå konstaterade att livet inte var som förr. ”Det enda jag vill är att leva”, svarade kvinnan då journalisten frågade henne vad hon önskade av livet.

Damen med den varma rösten gick rakt in i mitt hjärta och det var hennes ord jag tog med mig när jag till slut dök ner i sommarhavet. Hon var över åttio år och hade hemtjänst. En dag i veckan hade hon ledsagning, det var då hon fick hjälp att gå ut, för själv klarade hon inte av det längre. En enda dag av sju. Och nu var det över. På grund av corona.

Mitt hjärta blödde för den gamla damen och jag hade svårt att släppa henne. I min värld fick hon till slut ett namn: Linnea. Och därefter kom Nike, den blyga fyrtiotvååringen som lever med sin man Elvis. Han som bestämmer hur hon ska leva. Som alltid gjort det. Inga barn. Inga vänner. Endast jobbet i klädaffären, där Nike får möjlighet att blomma upp i det hon brinner för: design och skapande.

En idé till nästa roman var född, jag insåg det ganska snabbt. Nike och Linnea följde med mig resten av sommaren i skuggan av pandemin som lamslagit världen. I min låtsasvärld fick Nike tid att rannsaka sitt fattiga liv. Så plötsligt blev det Nike som hörde Linnea på radion istället för jag. Men hon gjorde det som jag bara hade funderat på. Hon ringde Linnea och erbjöd sig att gå ut med henne och promenera. Det blev startskottet för en varm och innerlig vänskap där de båda ensamma kvinnorna i helt olika generationer hjälps åt att ta nya steg i livet. Nike tar mod till sig och anmäler sig till en akvarellkurs, en dröm hon haft i många år och som bara har viftats bort av Elvis. Där träffar hon kursledaren Sten och där möter hon Olof. Nikes liv hamnar i gungning och det är Linnea som blir hennes ständiga bollplank. 

Men Linnea bär på en stor sorg, en hemlighet som hon till slut avslöjar. Det får konsekvenser för Nike som hon aldrig kunnat ana. Och vad gör Elvis alla de kvällar och nätter som han är borta och Nike inte får kontakt med honom? Och Olof på akvarellkursen – vem är han egentligen?

Nike ställs inför utmaningar som öppnar dörrar i livet som hon aldrig hade kunnat föreställa sig: till skapande, till oväntad självkänsla – och oväntad kärlek.

Det enda jag vill är att leva är en varm relationsroman om att hitta sig själv och att våga ta plats i sitt eget liv. 

// Birgitta Bergin, augusti 2021


Missa inte! Senare i veckan ger vi dig chansen att vinna ett signerat exemplar av boken!


1 kommentar: