måndag 27 juni 2011

Kokbokstips: Om jag var din hemmafru...

Jag har sällan haft så kul när jag läst en kokbok som "Om jag var din hemmafru - eller hur man får en vardag att smaka som en lördag". Lotta Lundgren är helt enkelt genialt nyskapande. Och det är inte illa att skapa den känslan, i den strida kokboksfloden.

Lotta Lundgren avdramatiserar köket och matlagning, samtidigt som hon triggar läsaren med läckra bilder och recept. Och vilka bilder! Ta bara omslaget, rått och flott på samma gång, med en kvinnas fasta grepp om lammsteken, som i ett morddrama av Hitchcock.

Jo, hon tar ut svängarna, Lotta Lundgren, egensinnigt och underhållande. Samtidigt som hon betonar att en måltid är när någon bestämmer sig för att äta någonting - gott så.

Om det handlar om att uppväcka den förlorade lusten i köket skulle jag genast satsa på "Om jag vore din hemmafru". Och dessutom återanvända kokboken som kvällslektyr!

Eva Killberg
Killbergs Bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar