måndag 23 december 2013

Årets bästa böcker: Susannas tio-i-topp

Ååååååh, det här är ju så svårt. Hetsen att läsa allt det där man inte hunnit med blir överväldigande när det är dags för det traditionsenliga årsbokslutet. I år har jag ju till exempel inte hunnit med Americanah, Komma och gå, Sonen och De fördömda, som jag känner på mig alla skulle h platsat på den här listan. Och jag har just bara hunnit börja på Livbåten (i klassisk träboksform) och Kanada (som ljudbok).

Nåväl, med risk för några felslut på grund av ovan nämnda orsak. Här är min topp tio för 2013! Jag börjar, för spänningens skull bakifrån...


10. Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind: Så här i botten på listan är det strid på kniven. Men jag vidhåller att Söderlind snart kommer att ses som en av våra stora berättare. När det är så här bra i andra romanen, liksom. Vad har vi då att vänta? Så hon körde om Alex Marwood, Elin Olofsson, Dennis Lehane, Johanna Wester, Lena Andersson och Lena Einhorn. Här finns min recension.

9. Hägring 38 av Kjell Westö: Jag hade inte läst Westö tidigare, och frågan är om jag kommit mig för om hans bok inte varit Augustnominerad. Men vilken fantastisk första bekantskap denna förtätade och thrillerartade roman var. Här finns min recension.

8. Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren: Avslutande delen i Engelsforstrilogin bjöd på exakt så mycket spänning, magi och inträngande person- och miljöskildringar som jag någonsin kunde hoppas på. Här finns min recension. 




7. Förr eller senare exploderar jag av John Green: Listans andra ungdomsbok. Men som vanligt är det ett alldeles för trångt epitet. Inledningen ger en hint om vartåt det barkar. Sorgligt, roligt och existentiellt. Heja! "På senvintern mitt sjuttonde levnadsår kom min mamma fram till att jag var deprimerad. Antagligen för att jag sällan gick hemifrån, låg rätt mycket i sängen, läste samma bok om och om igen, inte åt så ofta och ägnade en ganska stor del av min rikliga fritid åt att tänka på döden." Här finns min recension.

6. Gone Girl av Gillian Flynn: Med sin tredje kriminalroman placerar sig Flynn högst upp på prispallen bland deckarfavoriterna (flankerad av Tana French och Dennis Lehane). Det är skitigt, obehagligt och osympatiskt. Och helt makalöst bra. Skriv mer Gillian, du blir bättre och bättre! Här finns min recension.

5. Godnattsagor för barn som dricker av Marjaneh Bakhtiari: Kan en stad och dess historia vara huvudperson i en roman? Ja, om författaren heter Bakhtiari och staden heter Tehran går det i alla fall alldeles utmärkt. Om att kämpa på med livet, medan historiens skuggor aldrig släpper greppet. Och för mig, en resa till Iran. Här finns min recension. 



4. Torka aldrig tårar utan handskar - Döden av Jonas Gardell: Gardell avslutade sin romansvit med ett slag i mellangärdet så hårt att jag fortfarande kippar efter luft när jag tänker på det. Att han lyckats få sitt vanvettigt arga och sorgliga magnum opus så varmt och kärleksfullt är en stor bedrift. Här finns min recension.

3. När duvorna försvann av Sofi Oksanen: Återkomsten efter Utrensing kan inte ha gjort någon besviken. I Oksanens universum är ingenting svart eller vitt. Hon fortsätter att berätta Estlands historia med en tankens och språkets stringens som inte går att efterlikna. Här finns min recension.

2. Det eviga folket är inte rädda av Shani Boianjiu: Om hur tre unga israeliska kvinnor, med hjälp av becksvart humor, vänskap, sex och förträngning tar sig igenom sin militärtjänstgöring. Och resten av livet. Annorlunda och genialiskt. Här finns min recension.




1. Liknelseboken av Per Olov Enquist: Den här ovanliga, filosofiska och djupt mänskliga minnes- och kärleksromanen var årets läsupplevelse. Och lyssningsupplevelse. Jag sörjde när den var slut. Ville stanna i Enquists universum för alltid. Här finns min recension.







Sedan finns det såklart några läshöjdpunkter som givits ut tidigare än 2013. De kvalar alltså inte in på listan, men känner mig ändå nödd att rekommendera Ett land i gryningen, Why be happy when you can be normal? (helst författarinläsningen) och Grand final i skojarbranschen. En fantastisk trojka!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar