tisdag 24 december 2013

Julläsningen, en nödläsning.


Hade ju hoppats på att Rebecca skulle hinna anlända inför jul, så att jag kunde börja peppa ordentligt för februaris stora kulturupplevelse. På grund av sniglande julpost fick jag dock se mig snuvad på den konfekten.

Får istället kasta mig över Charlotte Rogans Livbåten.  Mystik och gamla dragiga hus får alltså stryka på foten till förmån för skeppsbrott. En nödlösning. Men även detta en psykologisk thriller. Är fast redan efter ett par sidor. Verkar faktiskt vara den perfekta julboken. Lättläst men ingen lättviktare (ni vet hur jag gillar det!). Svårt att släppa. Och liten och nätt så att den passar perfekt i packningen.

Och hur fin är den sedan inte med sina mjukt rundade hörn och sitt mörkt silverblå omslag!

DAGBOKEN SOM ÄR GRACES SISTA CHANS ATT FRIAS FÖR MORD

1914 förliser oceanångaren Empress Alexandra. Efter att ha lämnat övriga passagerare att drunkna trängs 39 personer i en livbåt som är byggd att bära hälften. För att den unga Grace ska överleva måste andra sätta livet till.

Med list och mod tar hon upp kampen om att härska i båten. En ödesdiger kamp som blottar människans allra mest basala känslor och instinkter såväl hos Grace som hos hennes medpassagerare.

Livbåten är en psykologisk thriller berättad av en kvinna som är lika oförglömlig och komplex som de händelser hon beskriver. En mardrömsfärd som inte lämnar någon läsare oberörd.


Låter helt ok. Eller hur? God Jul!

Charlotte Rogan har förresten gästat oss här i Bokboxen. Läs hennes inlägg här. Och se henne intervjuas om boken i Babel här.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

2 kommentarer: