måndag 30 december 2013

Snart i en bokhandel nära dig…


En klassisk Annandagstradition i det Zillénska hemmet är att i julgranens sken bläddra igenom ”Vårens Böcker”-numret av Svensk Bokhandel (det och julskinkemackor med Dijonsenap).

Vilka debutanter låter intressanta?
Vilka trender kan vi redan nu se i vårens utgivning (mer 5:2..)?
Vilka läsex och manus skall jag börja pesta förlagen om efter jullovet?

Det blir säkerligen fler titlar som kommer väcka mitt intresse, men dessa åtta kan jag knappt bärga mig från att sätta läständerna i.

1. Stephen King – Doktor Sömn 
Visst är han ojämn, men han är och förblir Skräckfarfar de Luxe, och denna uppföljare till Varsel (The Shining) sägs vara hans bästa på många år. Red rum reed ruuum!!

2. Christopher Hitchens – Att dö 
En idols testamente. Rekviem för en stor tänkare.

3. Lotta Engzell Larsson - Finansfurstarna
Carema, JB Education & Co. Vilka är de svenska riskkapitalisterna egentligen? Och var tar alla våra skattepengar vägen?

4. Jesper Stein – Oro
Ett nytt nordiskt kriminalstjärnskott? Hyllad och prisad i Danmark. Nyfiken blir man. Ny Nesbø eller flopp?

5. Hugh Howey – Ull
Dystopiskt mordmysterie. Mänskligheten lever under jord i en gigantisk silo. Bring it on!

6. Julie Otsuka – När Kejsaren var gudomlig
Hennes förra bok, Vi kom över havet, var en otrolig läsupplevelse. Är den nya i samma i klass?

7. Kalle Lind- Sverige för idioter 
Grundkurs i Sverigekunskap av en ytterst begåvad humorist. Vad kan gå fel?

8. Jonas Cramby – Mackor
Allt detta läsande kommer att göra mig hungrig.








Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar