fredag 20 november 2015

Bokhandlarna svarar: Vilka böcker får Augustpriset?

På måndag tillkännages vilka böcker som får årets Augustpris. Vi lät våra bokhandlarna spekulera...


Johan Zillén, Center Syd: Nog är det väl en promenadseger för Jonas Hassen Khemiri i år? Allt annat hade ju varit en enorm överraskning. Men innerst inne håller jag tummarna för att John Ajvide Lindqvist plockar hem det.

På facksidan tycker jag det vore kul om Johan Hilton fick det för sin bok "Monster i garderoben", men tror att Johannissons "Den sårade divan" går segrande ur striden.

Barn & ungdom: Håller alla tummar för Jessica Schiefauers "När hundarna kommer". Kan hon ta hem det för andra gången?



Eva Killberg, Ängelholm: Augustpriset i skönlitterära klassen 2015 borde gå till Stina Stoor, "Bli som folk". En alldeles egen röst, mot alla odds författare, nästan poetisk läsning - vad kan bli bättre!

Bland fackböckerna utser jag Karin Bojs otroligt fängslande historia om människans ursprung. Hon spårar sina egna gener i "Min europeiska familj de senaste 54 000 åren". Otroligt men sant!

Bland barnböckerna ser jag en klart lysande stjärna, Frida Nilssons "Ishavspirater". Hemskt spännande, som en "Bröderna Lejonhjärta" eller "Mio min Mio", nästan.


Susanna Mattsson, Jägersro: Det här blir ett icke-initierat svar för jag har tyvärr inte hunnit läsa så många (läs nästan ingen) av årets nominerade titlar. Men i romanklassen håller jag stenhårt på Jonas Hassen Khemiris "Allt jag inte minns", som jag (om jag inte missminner mig) entusiastiskt utnämnde till årets bästa bok härförleden.

I barn/ungdomsklassen håller jag just nu på att läsa Jessica Schiefauers "När hundarna kommer" och tycker att den verkar vara en värdig vinnare, även om det kanske är otroligt att hon kammar hem priset en gång till så snart inpå vinsten med "Pojkarna". Annars är jag nyfiken på "Iggy 4-ever", men gissar på att "Ishavspirater" tar priset. Har hört så mycket gott om den.

I fackklassen är jag också sorgligt obevandrad, men jag brukar gilla Karin Johannisson (hennes "Den mörka kontinenten" var en del av mitt feministiska uppvaknande en gång i tiden). Men kanske blir det ändå Karin Bojs som tar det. Bokidén är liksom för nördbra för att passera lottlös.


Här hittar ni samtiliga nomineringar till Årets Augustpris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar