Min första bok hette Mio
och Bio på äventyr. Den handlade om två katter som seglade jorden runt med
sin båt Otello och stötte på diverse äventyr. Jag skrev den i tredje klass,
fyllde varenda rad i min vit- och grönrandiga skrivbok. Fröken sa att det var jättebra och den känslan uppfyllde mig,
fick mig att känna mig jättebra. Det var där och då författardrömmen väcktes
till liv.
Det dröjde tjugo år innan jag debuterade. Vägen var
slingrig, som den är för de allra flesta författare. Jag refuserades i
gymnasiet, tog studenten, reste, ingenjörspluggade, skrev artiklar för
högskolans tidning, började jobba och träffade kärleken. Och mitt i allt det
där smög sig en romanidé in.
Det var en ungdomsroman, fantasy med tema vinter och jul. En
liten bihistoria rörde sig kring samer och samisk kultur. Eftersom jag är
skåning och inte fick lära mig något alls om samer i skolan och då
nyhetsrapportering från landets nordligaste delar sällan når söderut kände jag
ett stort behov av att göra ordentlig research. Så jag lånade en hög böcker och
började läsa. Och insåg att det var så otroligt mycket som jag inte visste, men
borde ha vetat, om Sveriges ursprungsbefolkning.
Jag läste på om den kristna missionen, om lapp ska vara lapp-politiken
och om den svenska rasbiologin. Men jag läste också på om mytologin, om nåjden
(den samiska schamanen) och om renskötseln. Och där någonstans ändrades min
manusidé helt. Vintern fick vara kvar men jultemat slängdes till förmån för den
samiska mytologin och det var grunden till min debutroman Middagsmörker.
Både Middagsmörker
och min nya bok Gryningsstjärna ingår
i Idijärvi-trilogin och handlar om sextonåriga Áili som, när hennes pappa dör i
cancer, flyttar från Skåne till norra Lappland för att bo med sin samiska
morfar. Áili har vuxit upp helt avskärmad från den samiska kulturen och har
svårt att känna sig som hemma i sitt nya hem. Och när andarna kallar henne till
sig och gör henne till nåjd blir det inte direkt lättare. Det är utvecklingsromaner
som berör stora ämnen som sorg, den första kärleken och om det verkligen finns
tydliga gränser för vad som är gott och ont. Det är också fantasy och folklore
med grund i samisk mytologi och schamanism.
Charlotte Cederlund
bor på landet utanför Lund tillsammans med sin familj och sina djur. Hon varvar
författarskapet med att brandsäkra byggnader och debuterade 2016 med
Middagsmörker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar