tisdag 7 juni 2016

Sommarhögens återkomst

Oavsett om sommaren bjuder på rekordvärme och bländande sol eller konstant spöregn och iskyla så ska här plöjas nya böcker! Ok, nog föredrar jag min bekväma strandmadrass med nackstöd framför soffan i vardagsrummet, men oavsett väder kommer jag få mycket läst under lediga dagar.
Dessa tio titlar ligger i toppen av årets sommarhög.


Efter bara FYRA ÅRS kort väntan har jag nu den avslutande delen i Justin Cronins mastodontvampyrapokalypsdystopi, Passage-trilogin, i händerna.
Sällan har väl ett Gert Fylkingst ”Äntligen!” känts mer befogat.
Borde man kanske läsa om Flickan från ingenstans och De första tolv innan man kastar sig in i The City of Mirrors är frågan? Bara 1590 sidor snabb recap liksom. ;-)

Bjärredsförfattaren Petra Holst har jag inte läst något av tidigare, men Bländad låter som en både spännande och gripande historia. Läs Petras gästblogg på Bokboxen här.

Lite otippat kanske ligger David Duchovnys debutroman Bucky F*cking Dent”i högen.
Duchovny må vara en av mina favoritskådisar (Fox Mulder OCH Hank Moody hallåå!), men hur hans litterära begåvning ser ut har jag ingen aning om. Boken, en enligt uppgift rörande historia om faderskap och baseball, har fått riktigt fin kritik hemma i USA. Där man gillar baseball.
Se honom prata om boken hos Colbert härom månaden:




Vett och etikett från Helvetet, av Öberg och Wallin, känner jag att jag fan behöver.

Gilly MacMillans Bränd himmel. Hyllad av många som en av förra årets bästa spänningsromaner. Hann inte med den då. Får se om den håller Flynn-nivå nu i sommar istället.

Var det någon som såg Roxane Gay på Babel och inte blev nyfiken? Börjar med Bad Feminist.

Missade även att läsa Christer Lundbergs andra roman (efter att stormgillat den helcrazy debuten Gräspojken för några år sedan) Bläckfisken i fjol. Möt mig i en solstol om några veckor.

Olle Lönnaeus Malmödeckare Marias tårar. Ska bara hinna med förra årets Jonny Liljas skuld först också.

John O’Farrell skrev en av mina all-time favourites inom ladlit-genren Det bästa av två världar (en bok som det är obegripligt att inget svenskt förlag ger ut i nyutgåva. Hint hint Printz…).
Hans nya bok, Det finns bara två David Beckham, är väl det närmsta jag kommer fotboll i sommar. Om inte min kära far kommer på besök och genomför ett fientligt övertagande av tv-rummet…

Emma Ångströms Mannen mellan väggarna skall vara en suggestiv sträckläsningsrysare som för tankarna till t.ex. Rosemarys baby. Det låter bra.

Med reservation för de vanliga ändringarna, överraskningarna och plötsligt lockande manusen i inkorgen. Jag skall göra mitt bästa.
Vad ska du själv läsa i sommar?

Johan Zillén,
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar