torsdag 13 juli 2017

Cake or Death?


Eftersom jag antar att vi alla kan vara helt överens om att Eddie Izzard är sin (och de flesta andras) generations bästa stand up-komiker är det kanske inte helt otippat att ett superfan som jag kastade mig över hans nyutkomna självbiografi, "Believe Me: A memoir of Love, Death and Jazz Chickens".

"Over the course of a thirty-year career, Eddie Izzard has proved himself to be a creative chameleon, inhabiting the stage and film and television screen with an unbelievable fervor.
Born in Yemen and raised in Northern Ireland, Wales, and England, he lost his mother at the age of six-a devastating event that affected the rest of his life. In his teens, he dropped out of university and took to the streets of London as part of a comedy double act. When his partner went on vacation, Izzard kept busy by inventing a one-man escape act, and thus a solo career was ignited.
Izzard broke a mold performing in makeup and heels, and has become as famous for his "total clothing" rights as he has for his art. In Believe Me, he recounts the dizzying rise he made from the streets of London to West End theaters, to Wembley Arena, Madison Square Garden, and the Hollywood Bowl."

Ångrar lite att jag inte valde ljudboken istället dock (även om jag vanligtvis inte är en "lyssnare"), för Eddie skriver precis som han "ståuppar". Långa, hysteriskt roliga utläggningar om allt från himmel och jord - med fantasifullt geniala/skogstokiga inpass i paranteser eller fotnötter.
Även om jag hör Eddies röst och betoningar i huvudet när jag läser skulle det nog vara ännu roligare att få det rakt från källan.

Som såhär ungefär:

Geni!
Han är ett geni I tell's ya!

Framförallt första halvan av boken, om hans barndom, uppväxt, skolår och när han kom ut som transvestit ("Executive transvestite that is, not f*cking weirdo transvestite ...") är problematisk läsning.
Jag måste konstant avbryta för att antingen:
A) Skratta högt och utstå förbryllade blickar från andra semesterfirare runt poolen.
eller
B) Läsa briljant formulerade utdrag ur boken för min hustru, som läser egen bok i solstolen bredvid och blir mer och mer irriterad på sitt val av äkta hälft.


Bokens andra halva är lite mer sansad. När han går in mer i detalj om sin/sitt tidiga karriär, flygcertifikat, maratonspringade m.m. blir det lite längre mellan skratten, men fortfarande konstant underhållande och intressant.

Riktigt gripande blir det även när han pratar om sin mor (som gick bort när han var 6).
"Everything I do in life is trying to get her back. I think if I do enough things ... that maybe she´ll come back ... It hasn't worked yet ..."

Obligatorisk läsning för alla Izzard-fans.
Rekommenderas varmt för alla andra också.


// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar