fredag 20 oktober 2017

En liten fundering kring att förlora läslusten


Det är inte ofta det händer, men ändå är det förskräckligt när det väl sker.
Vilken bok man än försöker läsa så kryper rastlösheten på, och den där välbekanta magin när man uppslukas totalt infinner sig aldrig. För mig är de här perioderna lite av en katastrof – jag vet inte riktigt vem jag är om jag inte läser – jag har ju läst hela mitt liv och mår inte riktigt bra utan bok. Och ju mer jag grubblar över min förlorade läslust, desto djupare blir den.

Oftast är mitt knep till att hitta tillbaka till läsro och läsglädje att välja en riktigt bra barn- eller ungdomsbok, det var trots allt där allt började och där kan jag fortfarande snabbt och lätt uppbåda tillräckligt mycket fokus för att läsa en hel bok och njuta av den.
 
Är det någon som känner igen sig i det här och vad gör ni åt det?
Ge oss era bästa knep!

// Silja, Akademibokhandeln Killbergs Helsingborg

2 kommentarer:

  1. Ibland låter jag det helt enkelt vara så när läslusten sjunker undan och gör annat ett tag. Men ofta, under tiden lyssnar jag på poddar, kollar på videos på youtube om böcker, läser bloggar osv och får oftast på så vis tillbaka läslusten ganska fort när jag blir inspirerad av all bokkärlek som finns överallt :).

    SvaraRadera
  2. Jag gör likadant, läser ungdomsböcker. Eller damtidningar. Böcker med stora bokstäver och korta kapitel är bra. Till exempel är Fredrik Backman lättläst även om böckerna kan vara tjocka, för han brukar ha korta kapitel för att man ska tänka "jag hinner med ett till".

    SvaraRadera