måndag 25 november 2019

Räkor i tredje fasen



När jag växte upp plöjde jag med glädje alla Fem-böckerna, och var alltid lite avundsjuk på deras picknick-korgar fyllda med allehanda godsaker. Önskade att jag också hade fått ens hälften i någon endaste liten korg nån gång. 😉

Har sedan dess inte jätteofta reagerat på vad som ätits i alla de deckare, romaner och biografier man läst, ibland kanske jag har tänkt att det låtit gott eller så.

Men inte mer.
Men.

För några år sen fick jag totalt dille på att jag tvunget ville smaka något jag läst om, det var i Alex Schulmans ”Skynda att älska”. Där beskriver Alex hur pappa Allan älskade räkor i tredje fasen, det var liksom de allra bästa räkorna, och eftersom jag älskat skaldjur i hela mitt liv blev jag både väldigt förbryllad och OERHÖRT nyfiken!!
Vad är en räka i tredje fasen?!? Var finns de?
Hur får jag tag på dem?

Jag ringde till en kunnig fiskaffär och kände mig faktiskt lite halvdum när jag förklarade att jag läst om tredjefasräkor i en bok och nu absolut ville testa - och var lite beredd på att få höra att det kunde man minsann inte få tag på hur som helst. Men hör och häpna - det var inga problem alls förutom att jag fick vänta på denna delikatess till september. Då är det tredjefasräkorsäsong!

Samma år i september åt jag min första räka ur denna fina fas. Jag blev otroligt nöjd - och numera känns det så kul att kunna identifiera dem och utbrista:
-Sedär, där är en räka i tredje fasen. Ja, det är ju den tiden nu.

Den nya kunskapen ihop med själva räkan - det är liksom det som är hemligheten med mycket läsning. Man kommer ibland faktiskt ut lite kunnigare på andra sidan.

Och lite hungrigare...


// Silja, Akademibokhandeln Killbergs Helsingborg

PS. Passar på att tacka Allan för tipset. Räkorna var jättegoda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar