fredag 5 augusti 2016

Bokhandlarna svarar: Vilken är den bästa bokcirkelboken?



Eva Killberg, Ängelholm: Utmana bokcirkeln med Epidemin av Åsa Ericsdotter! Det är en riktig rysare, men med väldigt mycket att diskutera. Här utmanas våra värderingar om kroppsideal och människovärde. Hälsopartiet har tagit makten i Sverige, och har lovat få bukt med all övervikt. Hittills har det gett politiska poäng. Och nu är det verkligen tvångsbantning till varje pris - om det så kostar liv. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? Läs och räkna med diskussioner!



Johan Zillén, Center Syd: Chris Cleaves Little Bee brukar jag ofta rekommendera till de bokcirklar som frågar mig om råd.
Den har liksom lite av allt.
Fantastiskt språk, gripande livsöden, spänning och svart humor.
De moraliska dilemman som berättelsen bjuder på kan också vara en perfekt grund för diskussion.


Susanna Mattsson, Jägersro: Vanligtvis brukar jag inte tänka deckare när det kommer till bokcirklar, men just nu vill jag ändå säga Alex Marwoods Den mörkaste hemligheten. Har precis läst ut den och Marwood excellerar som vanligt i psykologiska dilemman som utmanar den spontana känslan för rätt och fel och som får mig att vilja vrida och vända på bokens frågeställningar ihop med andra läsare. Och utan att avslöja slutet ... Finns det egentligen någon poäng med att sanningen kommer i dagen?




Silja Stråhle, Helsingborg: Jag har aldrig varit med i någon bokcirkel, fast nu när jag tänkt på det så skulle jag gärna vilja. Jag skulle gärna vilja läsa och diskutera två böcker. Den ena är Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan - eftersom jag har hört rätt mycket gott om den - men själv blev jag riktigt besviken. Jag kan tycka att det är lite mysigt med en riktig feelgoodbok på semestern - men den här var en språkmässig katastrof (för mig) och karaktärerna gjorde mig bara irriterad. Hade varit kul att höra andra åsikter - och vem vet kanske fått en ny syn på boken.
Den andra boken är Lila av Marilynne Robinson. Vilken underbar kärlekshistoria att gotta sig i. Och språket! Tror att jag läste något stycke tre-fyra gånger bara för att det var så vackert. Tänk att få sitta och jämföra upplevelsen av en så stor favoritbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar