torsdag 22 september 2011

Alla var där – utom jag

Jag har nästan inte missat en enda, inte sedan starten 1985. Men nu är jag kvar i Skåne samtidigt som hela Boksverige minglar benen av sig uppe i Göteborg. Inget trängas och svettas och bara nästan skymta den där författaruppläsningen man så gärna ville se. Inga felvalda seminarier som aldrig tycks ta slut. Inget nattsuddande på Park. Inget champagnesmuttande högst upp i Gothia Towers (räkmackorna som är världsberömda i hela Sverige har jag inte smakat)… Vad är väl en bal på slottet? Får hoppas att Johan kommer med en fullödig beskrivning av vad som gjorde just den här Bokmässan så trist och tråkig, och alldeles, alldeles underbar.


När jag var barn däremot kunde inget hindra mig. Sprang runt med autografblocket i högsta hugg och jagade författarsignaturer, hög på gratisgodis från montrarna. (Nörd? Jag? Är det konstigt att jag hamnade i en bokhandel?) Var merparten tagit vägen nu har jag ingen aning om, men den tummade lappen med Anthony Burgess namnteckning är ständigt bokmärke i ”A clockwork orange” där hemma i hyllan.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar