måndag 30 september 2013

Bokmässan i Göteborg 2013 – En fältrapport.

Återigen dags för hundratusen, eller så, författare, förlagsfolk, bokhandlare, bibliotekarier och andra bokälskare att sammanstråla för fyra dagars litterärt firande i Göteborg!
För alla er som inte kunde/orkade/ville komma dit tar jag mig här friheten att försöka summera de viktigaste händelserna.


Succéförfattaren Jonas Jonasson och Eder vänlige kvartersbokhandlare försöker sig på Napoleon-posen men misslyckas båda med att få in händerna under respektive plagg.
Jag kan i alla fall skylla på att jag har Jonas nya bok i handen.


När & Fjärran-profilerna Martin Schibbye och Johan Persson om sin nysläppta reseguide 438 dagar – Så gör du Etiopien på 14 månader med en mycket begränsad budget.
Senare på dagen, på mässans mattorg, visade duon olika sätt att liva upp en burk tonfisk och hur man gör kaffe av lera.


Istället för att prata utan manus i 30 minuter om Stranden Du och Snäckskalet Jag i Insjön Vi där orrrdet är det mäktigaste som finns m.m. m.m. överraskade Björn Ranelid publiken med skönsång. Han rev av flera klassiker som t.ex. ”Fly me to the moon”, ”That’s Amore” och ”I wanna be sedated” till dånande applåder.


Jonas Gardell, som egentligen skulle tala om sin fantastiska boksvit Torka aldrig tårar utan handskar i båset bredvid, ville ju inte bli slagen av Ranelid utan framförde spontant hela musikalen ”Les Miserables” med sig själv i alla roller. Mycket imponerande.


Hip-Hopkungen Petter, i samtal med GP om sin nya bok 16 rader. Och det enda jag kan tänka på är hur mycket han ser ut som Jonas Gardells hunkige lillebror. Eller? Är det bara jag?


Jag blev inbjuden att delta i den populära podcasten ”Horunge” som sändes live från Bokmässans Digitala Torg. Man kan lyssna på vårt samtal här om man nu vill höra våra åsikter om bokbranschens framtid.
Det ser på bilden ut som om jag säger ”Fy! Fyyyy!” till Katerina Janouch. Det gör jag inte. Inte just då.
 

Skrivcoachen och lektören Leffe Delo, Saxtorpianska Skräckdrottningen Caroline L Jensen samt Fantasyfröken Nene Ormes var flitiga vimlare på mässan. Här ses de tre tömma vinreserverna på Printz Publishings mysmingel.


Sveriges främste Sherlock Holmes-expert, författaren Mattias Boström, lever ett dubbelliv som mästerbrottsling av rent Moriarty-esqua höjder. I förtroende avslöjade han för mig att han är hjärnan bakom allt från Helikopterrånet och Södertäljenätverket till JB Koncernens snygga stöld av hundratals skattemiljoner. Det är svårt att tro, ty han är väldigt trevlig. Jag har hursomhelst lovat att inte avslöja det för någon annan än dig, kära dagbok.


För dem som missade möjligheten att få andrahandsvärdet på sina Fredrik Backman-böcker sänkt på grund av författarklotter på Bokia Center Syd förra helgen fanns chansen att träffa the man himself även på årets bokmässa. Kön ringlade väldigt lång. Många ätliga presenter gavs.




En av höstens stora ”snackisar” är boken Jungfrustenen av pseudonymen Michael Mortimer.
Blir det nästa stora svenska thrillersuccé/export? Och vem är hen egentligen?
Om vi ska utgå från förlagets snillrika reklamskylt så har jag redan skurit ner urvalet till dessa fyra sannolika kandidater på bilden till höger ….


”Mmmmhhh ... Den du med smör på”, tänkte Lill-Babs när unge deckarhunken Lars Rambe gick förbi hennes monter. Om de två ”hookade up”, som kidsen säger, på Park senare förtäljer inte historien….


Region Skåne fanns på plats och bjöd på lite lätt hemlängtan.
Själv tycker jag min skånska är perfekt men jag har ännu inte hittat någon skåning som håller med.
#assimilerad #hjälp


 Mässans höjdpunkt undrar ni?
Jag. Fick KRAMA. CAITLIN MORAN!!!! Iiiiiiiiiiiiiiihhhhhhh!!!!!!
(Nu ska jag bara skaka hand med David Bowie så kan jag dö lycklig sen. Kan något förlag ta och be honom skriva sin självbiografi och snabböversätta den så tar vi det på mässan nästa år?)


Att det är på Park Avenyn allting händer under Bokmässenätterna vet ni säkert.
Inte lika känt är att de gäster som uppför sig lite för vilt snabbt blir tillrättavisade av klubbens självutnämnda ordingsman, Henrik Fexeus. Något som mästervimlaren Caroline L Jensen snabbt fick erfara ….

Park. Mycket sent på natten.
På den här bilden hittar ni mängder av förlagschefer, författare, bokhandlare och andra power players i bokbranschen. Det minglas, schmoozas, görs affärer och inmundigas kopiösa mängder alkoholhaltiga drycker. Någon borde ha sagt till en stackars timid bokhandlare från Löddeköpinge att gå hem långt tidigare än vad han till slut gjorde. Men kul var det!


Dagen efter var det inte fullt lika roligt (aj mitt stackars huvud) och dags att åka hem. Tog denna bild, i det vackra höstvädret, på Gothia Towers snart färdigställda tredje torn. Nästa år kommer det alltså att finnas plats för ännu mera bokälskare och branschmänniskor i stan.
Herre Jösses!
Vi ses då.

Johan Zillén,
Killbergs Bokhandel Center Syd (trött)

1 kommentar:

  1. Jag tycker att bokmässans höjdpunkt var att få träffa Staffan Nordstrand som skrivit floden-trilogin. Mycket härlig människa!

    SvaraRadera