måndag 17 augusti 2015

Gästbloggaren: Frida Skybäck

Spänning, romantik och mörka familjehemligheter i 1800-talets Skåne.

En svensk präst på expedition i Linnés anda som strandsätts på en söderhavsö. Ett oäkta barn som lämnas bort men som gång på gång återvänder. En kvinna som äntligen hittar en man att gifta sig med men som förblir ungmö då hennes fästman hastigt dör i lunginflammation. En förförare till biskop som tycker att kvinnan är överlägsen mannen och gärna predikar om detta. Förbjuden kärlek mellan två kvinnor i en tid som präglas av kyska värderingar.

I dagarna kommer min fjärde bok, "Polarnatt", som är andra delen i en serie historiska kärleksromaner om tre systrar i 1800-talets Skåne. Vi får följa Cecilia, Elisabeth och Amelie i deras strävan efter att förena det liv de drömmer om med det som förväntas av en herrskapsfröken.

Inför varje bok jag skriver lägger jag ner månader på research. Jag gräver i arkiv och läser avhandlingar, brev och dagböcker. Naturligtvis vill jag ge en rättvis bild av den tid jag skriver om, men mest av allt vill jag försöka förstå hur de människor jag gestaltar tänkte och kände.

Hur var det att bli gravid utanför äktenskapet? Att giftas bort mot sin vilja? Att leva i en sådan fattigdom att ens barn riskerade att svälta ihjäl? Hur kändes det att förälska sig i en person man aldrig kunde leva med? Att ha kraftigt begränsade valmöjligheter enbart på grund av sitt kön eller att tvingas lämna ifrån sig sitt eget barn?

Jag inspireras alltid av det material jag hittar och utgår ofta från verkliga händelser när jag skriver mina böcker. I början av det här inlägget ser ni exempel på arkivfynd som ligger till grund för skrivandet av "Polarnatt". Lägg till familjedrama, mörka hemligheter och romantik så har ni, i min mening, en oemotståndlig roman.

Frida Skybäck, född 1980, är historie- och språklärare och arbetar på en internationell grundskola i Lund, där hon även bor med man och två döttrar. Frida har tidigare givit ut de hyllade historiska kärleksromanerna Charlotte Hassel och Den vita frun på annat förlag och hennes första bok på Bokförlaget Forum är Norrsken​ . Även den är en historisk kärleksroman och den är första delen i en serie om systrarna Stiernfors på Rosenlunds herrgård i Skåne.
Frida Skybäck inspireras av dagböcker skrivna av tidigare generationers kvinnor och målet med hennes författarskap är att skapa komplexa och intressanta kvinnogestalter och ge dem en plats i historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar