onsdag 13 juli 2016

En tryckare på Blue Moon Bar


Man har sina crushes här i livet.
När jag var ung så var det Samantha Fox och Jennifer Connelly (Labyrinth-Jennifer då).
Geena Davis när jag var lite äldre.
På senare år Caitlin Moran. Amanda Palmer. Scarlett Johansson naturligtvis.
(Min fru är helt ok med detta. Hon bara skakar på huvudet och suckar lite.)

Men jag har också i många år har varit upp över öronen förälskad i den ostoppbara, hämningslösa, värmländska urkraft som är Hanna Hellquist. Jag älskade hennes debutroman, den självbiografiska Karlstad Zoologiska och hon har sedan 2009 varje morgon förgyllt min färd mellan Veberöd och Lödde i P3s Morgonpasset.
Som skåneboende är det dock inte ofta jag läser hennes krönikor och kåserier i DN (det är Sydsvenskan som gäller här nere bitches!), mest bara när någon bekant i hufvudstadsregionen delar dem på Facebook eller så.
Men nu har Albert Bonniers förlag gjort årets kulturgärning genom att samla hennes texter, från 2003 till 2015, i bokform!

Tack! Tack så hemskt mycket! Jag älskar henn… det!!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar