torsdag 22 december 2016

En droppe midnatt




 Den som slår upp Jason ”Timbuktu” Diakités bok ”En droppe midnatt” i hopp om att finna en klassisk musikerbiografi med sex, droger, rock ’n’ roll, mer sex, mer droger och lite rock ’n’ roll till - ”Ozzy Ozbourne”-style kommer nog bli besviken.

Timbuks familjebiografi är något helt annat.
En otroligt välskriven och gripande berättelse om att växa upp mellan två kulturer, två språk, svart och vitt.En släkthistoria som för oss från Lund till den amerikanska södern. Från slaveri till skolgårdsmobbning.
Om sin egen karriär, musik och sitt politiska engagemang skriver Jason mycket lite.

"31 år senare sitter jag i mammas lägenhet på Östra Torn i Lund och minns klasskamraternas glåpord som gjorde det omöjligt för mig att undfly sanningen att min hudfärg var avgörande för hur världen skulle bemöta mej. Jag minns min irrande, envisa jakt efter en mindre splittrad identitet. Jag söker fortfarande platsen där jag hör hemma. En plats där jag inte är mitt emellan. Där jag inte behöver påminnas om mitt hälftenskap. Jag har under så lång tid varken känt mej svensk eller amerikansk, vit eller svart.
Jag vet inte om jag kan leva med tanken på att hem bara ska finnas inom mej och aldrig få bli en fysisk plats...”

Jason besökte vår butik på Center Syd för ett par veckor sen och satte rekord. Inte bara i antal sålda böcker, utan även i antal människor som med öppna hjärtan bedyrade hur mycket han betytt för dem personligen.
Det var inte ett öga torrt någonstans. Mäktigt och magiskt.

Läs den här boken.
Ge den till alla dina vänner.
Det har du igen på Karmakontot sen.

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

 It feels like we lost something elemental, as if an entire color is gone. It feels like we lost something elemental, as if an entire color is gone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar