måndag 22 maj 2017

Gästbloggaren: Birgitta Bergin - Aktuell med boken "Något du inte vet att jag vet".


Vem är egentligen Dixie?




Många har frågat mig var karaktären Dixie kommer ifrån. ”Från min fantasi”, svarar jag då. Men det är naturligtvis inte helt sant. Dixie finns överallt i verkligheten även om just jag inte kände honom eller någon av hans kompisar innan jag började skriva min senaste roman "Något du inte vet att jag vet". Jag har genom åren sett honom på bild där han ofta har gått längt fram i Pride-festivalen eller så har han dykt upp i skvallerpressen på något glammigt vimmel. Jag har planterat honom i mitt bakhuvud och tänkt att någon gång ska jag ta tag i honom och säga ”Tjena, ska vi ta ett glas skumpa?” För Dixie äääälskar skumpa. Och fest. Och flärd. Och människor. Det är glitter och glamour som gäller utan att för den skull missa allvaret i livet. Han är en varm och behjärtansvärd person i fjädrar, dun och höga klackar.

Min Dixie-vän fick bli motsatsen till homofob-Anders i boken. Min fråga till mig själv när jag satte igång med manuset var: finns det verkligen en millimeters chans att få Anders att tänka utanför boxen? Få som läste Som ett brev på posten skulle nog tro det, inte ens jag. Men se … Dixie gör underverk med Anders och en helt ny sida växer fram hos denna lätt ångestfyllda machoman under bokens gång. Han lättar på slipsen och hittar nya utmaningar i livet … eller … hur var det nu … han kanske bara lockar fram gamla dolda sidor? Vem vet? Allt jag kan säga är att Dixie skakar om Anders liv, något som kommer att påverka fler personer i familjen.

Och mer då? Hur går det med Kicki, Magnus, Gunilla och Sussie för att bara nämna några personligheter i dessa två färgsprakande släkter?

Bra och dåligt kan man nog påstå. Det enda som är helt säkert, det är att det händer galna saker i vardagen precis hela tiden och alla dras de in i fler och fler hemligheter och lögner, de flesta av dem i tron att ingen vet vad de tror att bara de själva vet. Ända tills den dag som Elsa och Thore återvänder från sitt Kanarieöarna där de spenderat ett lyckligt år tillsammans. Då när de bjuder ut alla till ön ännu en gång för att spendera en helg tillsammans. Precis som förra året exploderar dolda sidor och vi får vara med om avslöjanden som får oss att både skratta och gråta.

Men varför kom egentligen Elsa och Thore hem? Och vad är det för dansande båt som stör utanför ön? Och vem är den femte gästen? Och vem har egentligen målat den magiska tavlan på staffliet längt upp på toppen av ön? Och är Kicki lika slug och elak som hon ger sken av? Och vem är den hemliga finansiären?

Häng med i Elsa Bergh och Thore Tappers respektive familjers galna liv. I "Något du inte vet att jag vet" kommer får vi fortsätta att följa deras kamp för att hålla alla hemligheter just hemliga under tiden som de desperat försöker följa de gamlas uppmaningar från breven, de där förhatliga breven med förbehåll och lockelser.

Mina hemligheter. Dina lögner.

Birgitta Bergin / maj 2017

Något du inte vet att jag vet, Birgittas sjunde roman, är en fristående fortsättning på Som ett brev på posten. Det är en roman fylld av värme, romantik och svart humor. Finns i butik nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar