fredag 23 februari 2018

Bokhandlarna svarar: Evas Bokreafavoriter


Tänk att Akademibokhandeln prickat in mina favoriter i årets rea!



1. Elena Ferrantes två senaste delar, "Den som stannar, den som går" och "Det förlorade barnet" hade jag kastat mig över om jag inte redan hade dem på bästa plats i bokhyllan hemma.

2. Kazuo Ishiguro: "Återstoden av dagen", min absoluta favoritbok av senaste Nobelpristagaren i litteratur. Så upprörande, rörande och välformulerat om den gamle butlern.

3. Dan Brown: "Begynnelse", som alltid en thriller där historia och framtid bildar högspänning. Med professor Langdon i Spanien denna gång.


 


 
Men det finns naturligtvis fler pärlor inne i katalogen. Flera av dem romaner som inte fick sin välförtjänta uppmärksamhet när de kom ut.
Bland dem Therese Bohmans "Aftonland", underbar satir om vår tid och universitetsvärlden; Negar Naseh: "De fördrivna", en oerhört stark relationsroman, utspelas på Sicilien och blir fullständigt gastkramande; Linda Olssons underbara "En syster i mitt hus"; Morten A Ströknes: "Havsboken", om två män i en båt på galen fisketur. Stor underhållning!

 
// Eva Killberg, Akademibokhandeln Killbergs Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar