måndag 26 februari 2018

Bokhandlarna svarar: Johans bästa Bokreatips!

Hej hej!
Vill bara kort tipsa om mina favoriter ur årets reakatalog!
Vi har hållit på hela helgen med att plocka upp fjorton pallar, med nästan 900 titlar, på rätt kategoribord, i ungefärlig bokstavsordning -så jag hinner inte inte skriva några noveller just nu. :-)
Ni får helt enkelt lita på mig.
(Eller sök här i bloggen, jag har skrivit om de flesta av dessa böcker här tidigare ...)


Romaner

Lena Ackebo - Världens vackraste man
En rörande och rolig systerroman. Mittemellan feelgood och finkultur.

MR Carey - Flickan med gåvorna
Bästa skräckromanen jag läst sedan Justin Cronins fantastiska Passagetrilogi. En nytändning för Zombiegenren.

Emma Cline - Flickorna
Otroligt stark debut om kvinnorna/flickorna som föll för Charles Manson.

Fredrik Backman - Björnstad
Upptäck en ny sida av Sveriges populäraste författare. Gripande och stark roman.



Deckare

Sharon Bolton - Daisy i kedjor
Ännu en mörk höjdare från Domestic Noir-drottningen.

Jonas Bonnier - Helikopterrånet
Rafflande, verklighetsbaserad spänning i Roslund & Hellströms anda.

Pierre LeMaitre - Alex
Rå och skakande fransk thriller. Spännande ny bekantskap förra året.

Arne Dahl - Utmarker
Första delen i Arne Dahls nya spänningssvit. En riktig höjdare!


Facklitteratur

Hanna Hellquist - En tryckare på Blue Moon Bar
Hur kan man inte älska denna värmländska urkraft som är Hanna Hellquist?

Ashlee Vance - Elon Musk
Fascinerande biografi om en av vår tids stora tech-pionjärer.

Jason Diakité - En droppe midnatt
Är du ute efter den traditionella musikerbiografin - med sex, droger och rock'n'roll - kan du vandra vidare. Jasons bok är en förkrossande stark berättelse om familj, rasism och arvet efter slaveriet. Att få veta om Timbuks musikkarriär får vi nog vänta med tills nästa bok.

Christopher Sjuve - Allt blir bättre med bacon
Sannare ord har väl aldrig sagts? :-) Nu blev jag hungrig ...


Reakatalogen är full med godbitar i år!
Kom in och hälsa på mig på i butiken, med start tisdag 27/2 07:00, så kan jag tipsa om mängder av andra reafynd!

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar