tisdag 14 januari 2020

Bokslut 2019



Antal lästa böcker: 121

Årets första utlästa bok: "Fruktan: Trump i Vita Huset", av Bob Woodward

Årets sista utlästa bok: "Muren", av Don Winslow

Manliga författare: 72

Kvinnliga författare: 44

Okänd / Pseudonym: 0

Författarduo man/kvinna: 1


Författarteam/grupp: 4
Svenska författare: 46

Övriga nordiska författare: 7

Brittiska / Amerikanska författare: 53

Andra europeiska författare: 3

Utomeuropeiska författare: 3

Romaner: 28

Spänningsromaner: 41

Facklitteratur / Biografier: 27

SciFi / Fantasy / Dystopi: 12

Barn- & Ungdomsböcker: 1

Graphic novels / Serieromaner: 12


Ljudböcker: 20

Toppbetyg 8-10: 9 (Elin Olofssons "Herravälde", Niklas Natt och Dags "1794", Don Winslosw "Muren", Colson Whiteheads "Nickelpojkarna", Neil Gaimans "Snow, Glass and Apples", Lou Berneys "November Road", Tara Westovers "Allt jag fått lära mig", Sylvain Neuvels "Bara människa" och Terry Pratchetts "The Shepherd's Crown" - om ni nu måste veta ...Mer utförlig topplista här!)

Bottenbetyg 0-2: 0 (Två 3:or blev årets bottennapp. Av hänsyn låter jag dem förbli anonyma.)


Filmer / TV-serier byggda på bokförlaga sedda: 14 - Bäst: Good Omens
(Räknar då ej alla olika superhjältefilmer och serier. Fast Watchmen var dunder!

Läs mer om årets bästa TV här!)

Koppar té druckna i soffa: Otaliga

**********************************************************************************

Vad kan vi då dra för slutsatser detta år?
Jag har fortfarande en någorlunda naturlig jämvikt när det gäller könsfördelningen. Tappat lite jämfört med 2018 då det nästan var 50/50.

Skrämmande dock fortfarande att se hur få författare från andra världsdelar än Europa/Amerika jag konsumerar. Lovar bättring. Igen.


2019 var året som ljudböcker rejält började påverka min läsning! Jag föredrar fortfarande klart att läsa på papper, men att lyssna på böcker i bilen och på promenader har gjort att jag ökade antalet lästa böcker från 92 till 121 jämför med 2018 års bokslut. 20 st ljudböcker stod för nästan hela ökningen. Helst hör jag på fackböcker/biografier, där man inte behöver koncentrera sig på en handling/intrig på samma sätt som i en roman/deckare. I alla fall jag blir alldeles för lätt distraherad och tappar bort mig i berättelsen.

Jag uppfyllde inte mitt löfte från 2018 om att börja läsa fler Young Adult. Mea culpa ...


På't igen då!
Fjorton dagar in på det nya året har jag redan läst sex böcker (ok, några av dem påbörjades före nyår, men man måste ju dra gränsen någonstans!). 

Vad har Ni för läsmål - om några - 2020?

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

1 kommentar:

  1. Jag vill hinna läsa 104 böcker/år. Nu fuskar jag lite med lättläst och tunna ungdomsböcker, men det får jag eftersom jag jobbar på ett gymnasiebibliotek.

    SvaraRadera