tisdag 16 juni 2020

Everybody needs good neighbours ....


"Hur väl känner du dina grannar? Micke och Bianca flyttar till ett idylliskt villakvarter som verkar perfekt för deras familj. Men allt eftersom de lär känna sina grannar kommer en känsla av obehag smygande. När Bianca blir påkörd utanför sitt hus verkar det först röra sig om en tragisk olycka. Medan hon kämpar för sitt liv på sjukhuset växer dock tvivlet bland polisen och i kvarteret. Micke har alltid trott på rättvisan. Men vad händer när den enda utvägen tycks vara att ta lagen i egna händer?"

Wow! Bara wow! (och puh.)

Nu är det ju lätt att tro att jag är partisk här bara för att författaren i fråga bor runt hörnet från min boklåda, men jag garanterar er att så är inte fallet.

Tvärtom har jag gått och oroat mig för att Mattias skulle få svårt att följa upp sin förra bok, den hyllade succén "En helt vanlig familj" (såld till 8 länder översatt till 36 språk eller möjligtvis the other way around). Kanske tillochmed ställt in mig på att "Goda grannar" inte skulle vara en lika fängslande bladvändare, bara helt ok liksom.

Nu kan jag, och ni, andas ut. Berättelsen om Micke, Bianca och deras barn, grannarna Jacqueline & Fabian, Gun-Britt & Åke och de andra boende i det lilla bostadsområdet i utkanten av Köpinge - den lilla orten strax nordväst om Lund, som i en annan verklighet stavas med ett "L", ett "ö", två "d" och ett "e" i början - är fullkomligt omöjlig att lägga ner!

Kanske lite mindre av en spänningsroman än föregångaren, mer en vardagsrysare om människorna som alltid finns omkring oss. Edvardsson bevisar återigen att vi inte behöver coola gangsters, tuffa snutar eller ondsinta seriemördare för att sugas in i en story.
Det skrämmande, det farliga kan lika gärna finnas runt hörnet där vi bor.

Nu blir det ju kanske inte den här sommaren, pga ni-vet-varför, men jag tror nog att vi får börja ställa in oss på att det inom kort kommer börja välla in tyska turister för att gå "Scandi Crime"-promenader i Lödde. :-)

"Jaah, hier sehen wir das spaziergang zwischen Lödde Centrum und das einkaufzentrum Center Syd var Mattias hat promeniert und auf ihre neue büch "Gute Nachbarin" hatte getänkt. Schnell Schnell. Alles mit mir bitte!"

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd (Köpinge) :-)



Träffa Mattias, under vår socialt distanserade boksignering, lördagen den 4:e juli!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar