torsdag 6 juni 2013

Årets teaser


Jag är ingen älskare av utdrag ur böcker, jag vill ha allt det götta på en gång, annars får det vara. Men när vi under Bokinformationsdagarna fick ett litet häftat förhandsutdrag ur Johan Perssons och Martin Schibbyes kommande bok kastade jag mig över det.

Det är bokens inledning, och jag sugs in från första stund. Dels för att det helt enkelt är ett sjujäkla bra skrivet reportage, dels för att jag vet att den här historien, den slutar inte som de flesta reportage brukar. Den slutar i etiopiskt fängelse.

Jag följde händelseutvecklingen så gott det gick, men med tanke på att Johan och Martin själva var tvungna att ljuga om vad som egentligen hänt för att undvika än värre repressalier kommer det att finnas mycket i den här boken jag aldrig hört talas om.

438 dagar kommer den 14 september, årsdagen av när de släpptes ur fängelset. Jag kommer att kasta mig över den. Och jag hoppas många med mig. Inte bara för att det är en spännande historia, utan för att det är en historia om det fria ordet. Apropå det, glöm inte att alla svenska journalister inte är släppta ur fångenskap: http://www.freedawit.com

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar