fredag 24 januari 2014

En favorit i ny skrud

Märkte häromdagen när jag försökte dra ihop min "tio-bästa-lista" att flera av de böcker som betytt mest för mig  saknas i min samling. Bland annat den här:


Vilken tur då att den just har givits ut på nytt med ett hejdundrande fint omslag av tatueraren Jenny Boström! Alldeles snart ska den få ta plats i min egen hylla.

Möss och människor är bara en i en ljuvlig liten trio amerikanska klassiker i som Bonniers släpper i pocket. Här är de andra två:

 
Inte riktigt lika snygga, men ändå väldigt fina. Överlag tycker jag att det hänt väldigt mycket på pocketomslagsfronten de senaste åren. Tidigare fick man vända sig till engelska och amerikanska utgåvor för lite form och fantasi, men i och med att den blodstänkta Låt den rätte komma in gavs ut var det som att något hände. På sistone tänker jag bland annat på de underbara broderade omslagen till Mobergs Utvandrar-serie. Visst... det är väl fortfarande insidan som räknas och allt det där, men hur mycket roligare är det inte att läsa en snygg bok! Svaret är: Väldigt!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

1 kommentar: