tisdag 28 januari 2014

Fattig filmvår räddas av... Jane Austen (vem annars)

Befinner mig för tillfället i mina gamla hemtrakter på västkusten, och jag måste erkänna att det är dåligt bevänt med läsningen då Göteborgs Filmfestival pågår för fullt. Klicka här för att till exempel se en intervju med Chimamanda Ngozi Adichie (tyvärr visas filmatiseringen av favoritboken En halv gul sol inte på någon tid när jag kan gå...).


Nåväl, vad känns då mer aktuellt än att ta sig en titt på biovåren? En hel del intressant, men verkligen torftigt när det kommer till den genre vi brukar ägna oss åt här i Boxen, d.v.s. bok-blir-film. Förutom en Håkan Nesser-filmatisering... Ingenting! Det får man väl ändå kalla skandal (om än en liten).

Vilken tur då att Jane Austen som vanligt kommer och styr upp situationen. Austenland har premiär 7 februari. En romantisk komedi om en kvinna som är besatt av Jane Austen med mig i huvudrollen (nej, jag skojade bara, med Keri Russel i huvudrollen). Okej, efter att ha sett trailerna så inser jag att det kanske inte är en film för riktigt alla. Men för mig? Och alla andra Darcy-lovers out there. Oh ja!


Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar