söndag 29 juni 2014

Bokslut New Mexico

Just hemkommen från New Mexico-resan, och även om det mesta handlade om yoga hann jag göra studiebesök i en och annan bokhandel också.

Först ut Collected Works i Santa Fe, som var precis så mysig som min förhandsresearch givit vid handen. I min drömvärld har jag också ett café i bokhandeln där man kan dricka en god espresso och bläddra i sitt nyförvärv.


Hittade dessutom en svensk i hyllan...


... samt en mycket amerikansk uppmaning:


Självklart tog vi yogisar även en sväng till New Age-bokhandeln The Ark i samma stad (har jag berättat att jag startade min karriär som bokhandelsmedarbetare i en dylik boklåda i Göteborg?).

Och inte för att jag hade tänkt att sno med mig något därifrån ändå, men någon mer långfingrad individ behövde säkert denna uppmaning om orsak och verkan:



Old Town i Albuquerque visade sig däremot vara en besvikelse på bokhandelsfronten. Gulliga Twice Told Tales var stängt och innehavaren till Treasure House Books & Gifts visade sig vara en riktig surgubbe. Annars hade jag lätt köpt med mig en kokbok (misstänker en viktökning på minst fem kilo under resan på grund av den galet goda mexikanska maten).






Resan avslutades med en ofrivillig övernattning efter att jag missat mitt flyg i Chicago. Hade jag haft mer tid och bättre koll hade jag besökt Hemingwaymuseet. Nu hamnade jag istället i Andersonville, en svensk- och gayvänlig stadsdel i norra delen av staden där jag fick prata mitt modersmål med svenskättade amerikaner och handla på den lilla feministiska indiebokhandeln Women and Children First. Nog så fint.



Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar