onsdag 30 december 2015

“Ah, music," he said, wiping his eyes. "A magic beyond all we do here!” 
― J.K. Rowling, "Harry Potter and the Sorcerer's Stone"

Årets bästa musik. Enväldigt bestämt av mig.
Bifogar färdig spellista att köra på repeat under nyårsfesten.
(Öppna och lyssna medan du läser…)

10. First Aid Kit – "Brother"
Ok, så den släpptes i november förra året. Men den kom inte ut på Spotify förns den 13:e januari faktiskt! Och det där ögonblicket 1:55 in i låten när Klara och Johanna plötsligt börjar sjunga på svenska i en hel vers är så magiskt att det har räckt hela 2015 också.




9. Beck – "Dreams"
Så länge Beck svänger så här skönt får han vara så mycket Scientolog han bara vill.




8. Motörhead – "Till the end"
Hade jag hört den här magnifika powerballaden innan Lemmy tog ner skylten i måndags? Nej.
Blir den mindre mäktig för det? Nix.
Skål Lemmy, wherever you are.




7. VA ROCKS – "Bluesman"
Nepotism Schmepotism! Bara för att två av medlemmarna i VA ROCKS råkar jobba på
Akademibokhandeln Center Syd delas här inte ut några oförtjänta tröstpriser. ”Bluesman”, med gästsång och skägg av Bonafide-sångaren Pontus Snibb, är tveklöst en av årets bästa rocklåtar.
Jag garanterar dig att Lemmy flinar belåtet och stampar takten i den för evigt öppna bar han nu har ett hörnbord i för all evighet…



6. M.I.A. – "Borders"
” Guns blow doors to the system
Yeah fuck 'em when we say we're not with them
We're solid and we don't need to kick them
This is North, South, East and Western”
M.I.A. sammanfattar flyktingkatastrofåret 2015.



5. Macklemore & Ryan Lewis – "Downtown"
Alla som känner mig väl vet att jag är “nere”med den äkta hipp-hoppen.
Detta är årets klart ”fetaste beat”. ”Ord!”




4. Dave Gahan & Soulsavers – "All of this and nothing"
Det brukar inte gå så bra när Dave lämnar Martins trygga famn och försöker stå på egna ben.
Men med själsräddarna här tror jag att vi är något på spåren.




3. Marit Bergman – "Dra åt helvete"
Drottning Marit är tillbaka och alla talar svenska! Årets ”Ta ingen skit”-anthem!




2. David Bowie – "Lazarus" / "Blackstar"
Den levande gudens nya platta släpps den 8:e januari, men Han har redan haft vänligheten att bjuda på två smakprov under året. Jag är kanske inte helt överens med Dave om den nya jazziga stilen, men som Bowiefan är man van vid att utmanas. Det gör mig själaglad att gubben vid 68 fortfarande alltid överraskar när han släpper nytt.
Tio minuter långa avant garde-experimentet Blackstar är coolt på alla sätt, men måste jag välja så är Lazarus min favorit av de två. Lite mer blås och mindre jazz hade den kunnat ligga på ”Station to Station”. 





1. The Wombats – "Glitterbug"
Bowie i all sin heliga ära, men 2015 års soundtrack var The Wombats! Plattan “Glitterbug” har gått på repeat hemma, på jobbet och i bilen nästan non stop. Jag har svårt att välja vilken av den handfull geniala poppärlor som ska få representera skivan. Arenavältande ”Give me a try”? Hypnotiska ”Greek tragedy”? Eller discodoftande “Emoticons”?
Äsch! Det får bli “Be my shadow”. Den har ju även världens sötaste homoerotiska video!


Bubblare:

Foo Fighters – "Saint Cecilia"
Årets Benbrytare.

The Weeknd – "Can’t feel my face"
Årets Michael Jackson-pop utan Michael Jackson

Emerald Park – "Wolf"
Årets Malmöband

Halsey – "New Americana"
Årets Lana del Rey fast med tuffare attityd

Seinabo Sey – "Burial"
Årets stora svenska soul

Amanda Palmer – "Bigger on the inside"
Årets Ukulele

New Order – "Singularity"
Årets Comeback

Min stora sorg – "All skit kommer tillbaka"
Årets Svenska Deppelectronica

Ninsun Poli – "Great leap forward"
Årets Ninsun Poli

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar