torsdag 31 december 2015

Deckartoppen 2015

Förra året inledde jag traditionen att här i bloggen presentera en separat deckartopplista. Här samlas alla de fina thriller/skräck/kriminalare som inte riktigt tagit sig in på den ordinarie topplistan. Inte desto mindre kräver de ett omnämnande innan vi för gott går lämnar bokåret 2015 bakom oss och träder in i ett ännu oläst 2016.




1. Nummer ett på listan är trots dubbla bedömningsskalor för romaner och deckare en dubblett – "Wylning Hall" av Elizabeth Hand. Ett utsökt stycke klassisk vindpinad slottsmystik till tonerna av brittisk nyfolk. Läs den alla! Recension här.




 



2. "The secret place" av Tana French. Även tvåan fanns med på min ordinarie tio-i-topp, vilket vittnar om dess utsökta kvaliteter. Detta (i kombination med besvikelsen över "En sån som du") är boken som till slut cementerar min författarrankning: Tana French är bättre än Gillian Flynn. Recension här.




 



3. "Små svarta lögner" av Sharon Bolton. Storstilad återkomst av Bolton, som verkade lite trött i senaste boken om Lacey Flint. Så icke i denna fristående noir om vad som händer med människorna i ett samhälle när deras minsta och mest skyddslösa försvinner. En krypande psykologisk thriller av bästa sort. Recension här.








4. "Rörelsen : Den andra platsen" av John Ajvide Lindqvist. Sent på året läste jag John Ajvides senaste. Vi har haft ett uppehåll efter "Lilla Stjärna" som jag av någon anledning jag faktiskt inte minns nu var lite besviken på. Återseendet var kärt. Mörkret kompakt. Människans inre ännu mer skrämmande än vanligt. Recension kommer snart.







5. "Färjan" av Mats Strandberg. Strålande vampyrapokalyps ombord! Och kan man kalla en skräckroman för ömsint skulle jag vilja göra det. Strandberg har ett speciellt sätt att skildra sina karaktärer så inkännande och nära. Samtidigt är det nagelbitande actionladdat nästan från start. Snyggt att ro den kombon i land (pun intended). Recension här.







6. "Om du vågar" av Megan Abbott. Ett klaustrofobiskt helvete av spraybränna och tighta muskler, kallade jag den här high school-thrillern när jag läst den. Ett rafflande psykologiskt drama som för tankarna till Joyce Carol Oates "Foxfire". Det är något med de där slutna flickrummen, ett maktspel och en vildhet som utforskats långt ifrån tillräckligt. Recension här.







7. "Kvinnan på tåget" av Paula Hawkins. Jag är ju lite mindre förtjust i den här hyllade deckaren än, säg hela Sverige. Och det beror enbart på slutet. Efter en lysande skildring av ett grått och tröstlöst liv, som får någon slags riktning och stadga av ett en okänd kvinnas försvinnande, så liknar upplösningen mest en dussindeckare på tv. Synd på så rara ärtor, men klart läsvärt ändå. Recension här.






8. "The good girl" av Mary Kubica. Ännu en psykologisk thriller i gränslandet mellan roman och krim, som i stilen påminner om Dennis Lehanes tidiga alster. En på ytan perfekt familj, som slås sönder då dottern kidnappas. Intressanta perspektivbyten och den för genren obligatoriska twisten. Jag såg den inte komma trots att jag väntade på den. Recension här.






Som den uppmärksamme läsaren har noterat är det fler titlar på årets lista än förra årets. Det har helt enkelt varit ett högkvalitativt läsår, både på roman- och deckarfronten Jag hoppas att nästa blir minst lika bra. Jag går in i det läsande Aleksijevitj, sedan tar jag itu med stoffet till nästa års deckartopplista. Kanske blir det Kristina Ohlssons nya skräckroman "Sjuka själar" som inleder.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar