torsdag 20 januari 2011

Finfint i pockethyllan



Årets första pocketböcker börjar trilla in på nyhetsbordet, bland dem några av mina absoluta favoriter från förra året. Anne Swärds fantastiska ”Till sista andetaget” är en uppväxtskildring och kärlekshistoria utöver det vanliga. Att Swärd inte fått mer uppmärksamhet är för mig en gåta.

En annan favorit är ”Lila hibiskus” av Chimamanda Ngozi Adichie. Boken handlar om Kambili, vars respekterade och omtyckte far i hemmet förvandlas till tyrann. Trots det mörka innehållet är berättelsen fylld av kärlek och styrka. ”Lila hibiskus” är författarens första roman, men den andra att översättas till svenska. Och kanske att ”En halv gul sol” som kom ut för ett par år sedan är stråt vassare, men vi pratar riktigt, riktigt bra böcker här, båda två!

Slutligen damp Sarah Waters ”Främlingen i huset” ner i butiken alldeles häromdagen. Perfekt för den som likt mig älskar att svepas med av historier om hemsökta gods på engelska landsbygden, familjehemligheter och allmänt vindpinad stämning (och har ni inte läst hennes tidigare; ”Kyssa sammet” och ”Nattvakten” så är det verkligen på tiden).

Men vänta nu, här är ju som upplagt för en ”Köp fyra, betala för tre”… Då slänger jag in Nam Les novellsamling ”Båten”, en bok som länge stått på min ”Att läsa”-lista, men som av okänd anledning (så många böcker – så lite tid?) lämnats oläst. Rekommendera den vågar jag ändå, så totalhyllad som den boken blivit kan det inte gå fel. Voila! Fyra superpocketar att börja det nya året med. Håll till godo!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar