torsdag 28 juni 2012

Gästbloggaren: Frida Skybäck



Första gången jag besökte Borgeby slott och bevittnade den dramatiska branten som leder ner till Lödde Å tänkte jag genast att någon måste ha dränkt sig där. För mitt inre öga såg jag hur en ung kvinna i 1700-talsklänning stod på kanten och vacklade och jag minns hur jag undrade för mig själv vad det var för fruktansvärda ting som hade drivit henne dit. Eftersom jag åkt till Borgeby för att ha picknick med min familj slog jag tanken ifrån mig, men den där förnimmelsen låg ändå kvar som ett gruskorn i mitt medvetande och skavde.

Väl hemma började jag läsa om Borgebys historia och fick då veta att platsen påstås vara hemsökt av en vitklädd kvinna. Enligt sägnen har hon spökat på slottet under ett par hundra år och det allra vanligaste är att hon visar sig i gryningstimmen. Nyfiken på legenden fortsatte jag att göra research, men det gick inte att finna någon information om vem den vita frun egentligen var. Ingen visste vad som hade hänt med henne eller varför hennes vålnad ibland kan ses glida fram genom slottets trädgård.

När jag så i slutet av förra sommaren började arbeta med min andra roman återvände tankarna om den vita frun. Jag var fortfarande intresserad av vem hon kunde vara och huruvida hon hade någon koppling till den där unga kvinnan som var på väg att kasta sig i ån. Långsamt formades en historia i mitt huvud. Jag såg åter den unga gestalten framför mig, såg hennes förtvivlade blick och hörde hur hennes tankar rusade fram och jag beslöt mig för att ge henne en historia.

Borgeby slott är inte ensamt om att ha ett kvinnligt spöke. Faktum är att den vita frun är en mytologisk varelse som finns representerad i många kulturer. Ofta handlar det om en kvinna som på olika sätt har behandlats illa och som därför kommer tillbaka som en vålnad. I min bok berättar jag en historia om förbjuden kärlek och mörka familjehemligheter. Jag beskriver hur svår 1700-talskvinnans situation kunde vara, men Den vita frun handlar också om stor passion, vänskap och vägen till att finna sig själv. 


 Frida Skybäck, född 1980, är språk- och historielärare från Lund som 2010 debuterade med den historiska kärleksromanen Charlotte Hassel. Hennes andra bok Den vita frun utspelar sig i Skåne under 1700-talets andra hälft. Frida bloggar även om sitt författarskap på: http://fridasforfattardrommar.blogspot.se/.

Nu på lördag, den 30 juni, kan ni träffa Frida Skybäck i vår butik på Center Syd mellan klockan 13:00-15:00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar