lördag 15 september 2012

Ungdomsäventyr i London - "Only väg is upp" av Emmy Abrahamson



Bland några av de saker jag inte gjorde i min späda ungdom figurerar: gå en konstnärlig utbildning, förlova mig med min tonårskärlek, bo i London. För att råda bot på frånvaron av erfarenheter, åtminstone i det sistnämnda fallet och kanske även det första, läste jag Only väg is upp av Emmy Abrahamsson.

Boken handlar om Filippa, en hyfsat blyg och oerfaren 18-åring, som drar till London direkt efter gymnasiet. Målet är att komma in på The Royal Drama School (eller RoyDram som hon snabbt lär sig att kalla den) och om inte det, så åtminstone att skaffa sig ett bra jobb och en cool pojkvän. Livet ska börja helt enkelt. Och livet börjar på en luftmadrass i ett delat rum i en sunkig lägenhet i Archway, förnedrande arbetsintervjuer på bemanningsföretag och en stormförälskelse i en pretentiös musiker. The only väg is upp, liksom.

Nej, det är verkligen inte alltid lätt att vara Filippa, men boken är skriven med en humoristisk underton som jag kan tänka mig är typisk för Emmy Abrahamson (har hört mycket gott om hennes tidigare Min pappa är snäll och min mamma är utlänning och mitt intryck av henne från bokinformationsdagarna i våras är att hon är typen som gärna skrattar åt sina misstag, i alla fall sådär några år senare...). Vill man ha omskakande och djuplodande så får man leta någon annanstans, men rappt, roligt och engagerande är inte så dumt det heller.

Jag fnissar för mig själv flera gånger under läsningen, för trots min bristande London-erfarenhet så är igenkänningsfaktorn stor (bland saker jag har gjort i min ungdom finns ju till exempel få hjärtat krossat av en musiker, söka in till en (hyfsat i alla fall) cool utbildning, bli alldeles, alldeles för full, gå igång på billigt smicker, maska på jobbet...) Jag gillar Filippa, inte minst hennes driftighet i paniksituationer, och jag hoppas hela tiden att det ska gå bra för henne. Och gör det det då? Läs själva!


Inte för att den här låten har det minsta med boken att göra,
men varför inte ta chansen att få publicera den här
gamla videon på ren association!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar