måndag 12 augusti 2013

Elementärt liksom


Jag skulle inte kalla mig själv för ett stort Sherlock Holmes-fan.
Har läst endast ett fåtal av Conan Doyles originalböcker.
Aldrig varit så förtjust i de gamla brittiska TV-serierna.
Tycker Robert Downey Jr. gör sig bättre som Iron Man.

Egentligen så är det nog bara de senaste årens ”reboot” av karaktären,”Sherlock” med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman i BBCs miniserieformat, som jag verkligen skulle kunna peka på som en favorit i Sherlockianan.
Oddsen kändes således inte jättehöga för att jag skulle falla för Mattias Boströms populärhistoriska epos Från Holmes till Sherlock.
Men, som bokhandlare händer det ju stup i kvarten att man får en massa gratis böcker, manus och förhandsex och jag har alltid haft som personlig policy att först ta en titt på det som inte lockar mig så särskilt.

Tur då att jag lade ner Boströms bok i semesterpackningen.
Jag plöjde igenom alla de nästan 500 sidorna på tre dagar!
Vi får följa Arthur Conan Doyle, hans släkt, kollegor och mest framångsrika skapelse, Sherlock själv, under ett drygt århundrade. Genom otaliga inkarnationer i text och radio, på scen och film. Mängder av händelser, motgångar, framgångar och katastrofer, som jag inte hade en aning om.
Boströms text är faktaspäckad, och kan ibland bli lite väl informationsladdad för en novis, men skriven med en enorm entusiasm och kärlek till ämnet.


Tråkigt blir det aldrig. The Game is Afoot!

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar