torsdag 27 mars 2014

Tack Barbro, och grattis!

Ett axplock ur min nötta Barbro Lindgren-samling.

Bland barndomens författare finns det några namn som verkligen står ut. Astrid Lindgren såklart, C. S. Lewis, Maria Gripe, Inger Edelfeldt... och Barbro Lindgren. Blev därför så obeskrivligt nöjd när det stod klart att den senare är årets Almapristagare. Nu har ju jag inte superkoll på internationella barn- och ungdomsförfattarnamn, men att hon är värd priset - det är solklart.

Jag minns att jag, första gången jag såg en bild av Barbro Lindgren, blev besviken. Jag trodde att en människa med så mycket obändig fantasi skulle se mycket... vildare ut. Men hon var en alldeles vanlig tant. Sakta sjönk insikten in, att det inte alltid syns på oss vad vi har inombords. Att vår insida kan vara rik och fantastisk och vindlande, bråddjup och svindlande, oavsett hur vi ser ut på utsidan. Barbro Lindgrens insida är vild och gränslös. Och full av humor utan att rädas djupaste allvar.

Mina absoluta favoritböcker finns fortfarande i tryck. Och jag rekommenderar dem träget i butiken. Loranga, Masarin och Dartanjang, som vår lillasyster förbjöd mig och min bror att läsa högt ur, eftersom vi skrattade så mycket att det förstörde läsningen. Den självbiografiska och djupt existentiella Hemligt-serien, som jag i det närmaste knarkat under uppväxten. Karneval förlag släppte en fin nyutgåva för några år sedan, hoppas att den hittar nya läsare nu. Hoppas också att klassiker som Mattias och Sparvel, samt alldeles, alldeles underbara Garderobsbio hittar tillbaka till hyllorna.

Grattis till Almapriset Barbro, och tusen tack!

Till slut känner jag behovet av att bjuda på en dikt från makalösa Gröngölingen är på väg...

Månen månen 
stiger
natten natten
kommer
dimman dimman
tätnar
träden träden
tystnar
gräset gräset
lyser
göken gal

... och en älskad hundsång från barnklassikern Goda´Goda´. Håll till godo!



Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

1 kommentar: