onsdag 26 mars 2014

Wisting the night away...


”William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, noggrann och sympatisk. Hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts. Och Wisting angrips av både kollegor och media.
Utan tillgång till polisens resurser inleder Wisting en egen utredning för att ta reda på sanningen. Han får hjälp av sin dotter, som är kriminalreporter, men de är långt ifrån att lösa gåtan när en ung kvinna försvinner och det kopplas samman till det tidigare mordet.
 Nu börjar jakten för att hitta henne i tid.”

Jørn Lier Horst var en trevlig ny bekantskap i spänningsfåran.
Han jobbar själv som utredare vid norska polisen och det var att efter själv ha blivit mistänkt för bevisfabricering som idén till boken Jakthundarna dök upp.

Jag läser i pressmaterialet att han jämförts med författare som Jo Nesbø och Sjöwall/Wahlöö, men själv tycker jag att han påminner allra mest om Jussi Adler-Olsen, och kanske GW i stilen. Jakthundarna är dessutom långt mindre våldsam än något Nesbø skrivit. Visst finns det ett mord eller två i boken, men fokus ligger huvudsakligen på polisarbete och utredande snarare än bestialiska mord och blodiga beskrivningar.

Inte för att jag överlag har något problem med våld och slask, men ibland kan det bli lite väl svårtuggat när seriemördarna endast slaktar rödlätta oskulder från Västergötland med civilingenjörsutbildning genom att täppa till alla deras kroppsöppningar med superlim och sedan pumpa dem fulla med helium tills de spricker.
(Om någon snor det nu vill jag ha ca$h. Hör du det Nesbø!?)

Boken tilldelades det fina priset Glasnyckeln 2013, för bästa skandinaviska kriminalroman. Tidigare vinnare är bl.a. Roslund & Hellström, Stieg Larsson, GW, Johan Theorin och just Jussi Adler-Olsen. (Tydligen lönar det sig att vara penisförsedd om man siktar på Glasnyckeln. Tre kvinnor har tilldelats priset sedan starten 1992 …)
Fint sällskap dock.

Det finns en hel hög Wisting-böcker till på norska ser jag på nätet. Jag läser gärna några till.
Fast nu har jag plöjt, typ, tio deckare på raken. Kan någon slänga en fantastisk roman på mig tack!

Johan Zillén
Akdemibokhandeln Center Syd

P.S. 
Norsk brottsplatsunderskning
Två norska poliser hittade en död man framför en Peugeot.
- Hur stavar man till Peugeot, frågade den ene polisen den andre.
- Jag har ingen aning. Vi lägger honom framför en Opel i stället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar