fredag 27 mars 2015

Bokhandlarna svarar: Vilken deckare läser du i påsk?


Filip Nygren: Mot bakgrund av Terry Pratchetts tragiska bortgång, så tänkte jag läsa om "Men at Arms", en mordhistoria i hans serie om Ankh-Morporks stadsvakt. Den har allt från seriemördare och rasmotsättningar till talande hundar och varulvar.








Eva Killberg, Ängelholm: Påskdeckare är väl en slags norsk import, så jag satsar på en utmärkt norrman: Jørn Lier Horst med "Grottmannen". Verkar urspännande med ett till synes självdött lik, men med internationella förgreningar. Horsts förra deckare, "Jakthundarna" var väldigt skarp. Förväntningarna är alltså höga inför min "påskekrim".
Sträckläsning ska det bli - underbart!





Johan Zillén, Center Syd: "När hon kliver in i bokhandeln där han arbetar är han förlorad. Han måste få veta allt om henne. Måste få ha henne för sig själv. Så han börjar följa efter henne, spionera när hon träffar andra män, bryta sig in i hennes lägenhet, stjäla hennes telefon och hacka hennes e-post. Han kommer inte att låta något, eller någon, stå i vägen för deras kärlek ...
Guinevere har författarambitioner och arbetar hårt på att upprätthålla sitt sociala nätverk och är till en början avvisande mot Joe, killen bakom disken i bokhandeln. Men han är smart och rolig och så småningom börjar hon inse att han kanske skulle passa henne perfekt. Så när hennes pojkvän plötsligt försvinner, kan hon inte längre motstå Joe och de båda inleder ett förhållande där besatthet och lögner sätter destruktiva hjul i rullning."

"En briljant, pervers romantisk relationsthriller ..." säger baksidestexten.
Det här låter ju precis som mitt liv! Måste läsas! 



Susanna Mattsson, Jägersro: Om jag inte redan hunnit läsa ut den blir det definitivt Megan Abbotts "Om du vågar". Mord och blod i high school-miljö som jag skrivit mer om här. Annars blir det Paula Hawkins redan sönderhyllade, men av mig ännu olästa "Kvinnan på tåget".
Hoppas den lever upp till förväntningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar