onsdag 18 mars 2015

High school hell?


Jag har alltid älskat high school- och collegefilmer (går det att göra annat när ens högstadietid utspelade sig i slutet av 80-talet?). Har precis som de flesta av mina generationskamrater sett min beskärda del av "Breakfast club", "Pretty in pink" och "Can't buy me love". Men kärleken höll i sig också genom "10 things I hate about you", "Clueless" och "Mean girls". För att inte tala om klassiker som "Heathers", "Welcome to the dollhouse" och "Donnie Darko".

Som ni vet har jag också alltid älskat böcker som utspelar sig på lärosäten, allt ifrån Melina Marchettas "Francesca" till John Williams "Stoner" (recension här och här). Det är något med skolvärldens mikrokosmos, med dess maktspel, hierarkier, passioner och drömmar gör sig utmärkt som fond i en berättelse. Är därför extremt peppad på Megan Abbotts "Om du vågar" (vet att hon är en favorit hos många, detta är den första av hennes böcker som översatts till svenska).

Addy Hanlon har alltid varit Beth Cassidys bästa vän. Beth är den som bestämmer och Addy ser till att det blir som Beth vill. Så har det varit genom hela high school och nu är tjejerna högst upp i skolans hierarki: de är seniorer och styr över skolans lag i cheerleading. Tjejerna i laget följer deras minsta vink ända tills den nya tränaren kommer till skolan.

Tränaren Colette French är kylig, krävande och står med en fot i tjejernas vardag och med den andra i en vuxenvärld som är precis utom deras räckhåll. Addy kan inte låta bli att fascineras av henne, men Beth håller sig på sin kant. Sakta och metodiskt intrigerar hon för att återigen bli nummer ett - både i laget och för bästa vännen Addy.

Ett självmord leder till en polisutredning av den nya tränaren. När den första chocken har lagt sig, försöker Addy ta reda på sanningen bakom det påstådda självmordet. Snart inser hon att gränsen mellan kärlek och lojalitet är både svår och farlig.


Jag tycker att det låter mycket lovande. Definitivt mer "Heathers" än "Pretty in pink". Har redan tjuvläst lite i butiken. Och den köttiga cheerleader-världen lovar onekligen gott. I väntan på mitt läsex från Bokfabriken (tack!) ser jag om en gammal favorit.


Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar